Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46636

Title: Los Cecati como alternativa educativa y laboral para los vagoneros del Metro
Authors: León Torres, Gerardo Francisco de
Asesor(es): Sáez Arreceygor, Hugo Enrique
Keywords: Capital social
Necesidades
Aspiraciones
Capital económico
Capital cultural
Needs
Aspirations
Economic capital
Cultural capital
Social capital
Maestría
Desarrollo y Planeación de la Educación
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: This thesis researches into the relevance of the Cecatis (Industrial Training Centres) as an educational and work alternative for a type of unqualified low- income employees of Mexico City‟s underground system. The criterion used in the evaluation was based on three points: verifying if the courses offered by the Cecatis take into consideration the current labour demand, determining if any links have been established with the private sector, and evaluating if the curriculum is of interest to these workers. The analysis tools were created by reviewing the work context and job placement record of the Cecatis. By using Pierre Bourdieu‟s theory of cultural capital and Paul-Henry Chombart de Lauwe‟s concepts of needs and aspirations, it was concluded that the conditions offered by the above-mentioned education institution are adequate for generating interest among those who aspire to receive training in order to have better work options
En la presente tesis se investigó la pertinencia de los Centros de Capacitación para el Trabajo Industrial (Cecati) como una alternativa educativa y laboral para un tipo de trabajadores no calificados que perciben bajos ingresos trabajando en el Metro de la ciudad de México. El criterio utilizado en dicha evaluación se basó en tres puntos: verificar si los cursos ofrecidos por los Cecati toman en cuenta la demanda laboral existente; determinar si se han establecido vínculos con el sector empresarial, y si las temáticas abordadas guardan interés para estos trabajadores. Mediante la revisión del contexto laboral y los antecedentes sobre la inserción del Cecati se construyeron las herramientas de análisis. Apoyándose en la teoría de capital cultural de Pierre Bourdieu y empleando los conceptos de las necesidades y aspiraciones de Paul Henry se llegó a la conclusión de que las condiciones ofrecidas por la institución educativa mencionada sí se adecuan para generar interés entre los posibles aspirantes a capacitarse en busca de mejores opciones laborales.
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46636
Appears in Collections:Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación

Files in This Item:
File SizeFormat 
cdt180324200548wigw.pdf970.89 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons