Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44000
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44000
Title: | Colegio de Bachilleres y mercado de trabajo : una educación basada en competencias |
Authors: | Almaraz Cerda, Marco Antonio |
Asesor(es): | Juárez Núñez, José Manuel |
Keywords: | Currículum Credencialismo Escolarización Reforma Calidad educativa Credentialism Schooling Reform Quality Education Curriculum. Maestría Desarrollo y Planeación de la Educación |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco |
Abstract: | In recent years, international organizations, in exchange for expensive loans have pushed for the implementation of reforms on the different spheres of government: Public Safety, Food Safety, Housing, Health, Water, Energy, Education. The reasons are subordinate to national and international capital those services. Institutions of Higher Secondary Education and in particular Colegio de Bachilleres as a subsystem, have been suffered this pressure, because one of its features is to train graduates with the skills to enter a university, in addition to acquiring job training. RIEMS, is a policy designed to apparently enhance the quality, reach coverage and achieve relevance of all EMS subsystems. According to governments arguments, the educational model for skills (mainly communication) will be the vehicle that will promote and facilitate the transition to modernization. Even is offered as the economic panacea to unemployment. Other components are the use of ICT ́s (Information and Communication Technology) and a compulsory second language, English En los últimos años, los Organismos Internacionales, a cambio de préstamos onerosos han ejercido presión para la implementación de reformas sobre las diferentes esferas de los Gobiernos: Seguridad Pública, Seguridad Alimentaria, Vivienda, Salud, Agua, Energía, Educación. Los motivos son subordinar al capital nacional e internacional dichos servicios. Las Instituciones de Educación Media Superior y, en particular el Colegio de Bachilleres como subsistema, han sido objeto de esta presión, pues una de sus características es formar egresados con las capacidades para ingresar a alguna Universidad, además de adquirir una formación laboral. La RIEMS, es una política diseñada para en apariencia potenciar la calidad, alcanzar la cobertura y lograr la pertinencia de todos los subsistemas de EMS. Según argumentos del gobierno, el modelo educativo por competencias (comunicativa) será ese vehículo que favorecerá y facilitará la transición a la modernización e incluso se ofrece como la panacea económica al desempleo. Otros componentes, son el uso de las TIC ́s y de un segundo idioma obligatorio, el inglés. |
URI: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44000 |
Appears in Collections: | Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
cdt120324190755jhmn.pdf | 5.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License