Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/22753

Title: Estética y política del videoclip de rock alternativo
Authors: Porras Rodríguez, Marco Alberto
Asesor(es): Lizarazo Arias, Diego
Keywords: Ciencias Sociales
Doctorado
Comunicación
Política
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: Esta tesis doctoral indaga sobre el videoclip de rock alternativo de la década de 1990, objeto mediático que en sus imágenes pone de relieve posiciones estéticas y políticas desde la periferia de la industria musical. Este videoclip de autoría es síntesis de una tradición mediática musico-visual pop y uno de los fundamentos del régimen de visibilidad contemporánea; en su singularidad inmanente descodifica ciertos planteamientos del videoclip mainstream para configurar un pliegue de dimensiones sociales, económicas, estéticas y políticas. El videoclip de rock alternativo se trabaja desde una metodología heurística con base en el andamiaje conceptual de Gilles Deleuze y Félix Guattari. Los conceptos y casos desarrollados a lo largo de la tesis se ponen en operación en un corpus-objeto para explorar, por medio de una semiosis visual, las líneas de un plano de composición que producen una estética-política según principios rizomáticos. La investigación concluye que el videoclip de rock alternativo funciona en regiones intensivas de multiplicidades conectables que agencian el devenir de la historia del rock alternativo con la micropolítica de la industria musical y los componentes de imágenes movimiento e imágenes tiempo. Tales agenciamientos producen formaciones audiovisuales rizomáticas que establecen cartografías de direcciones cambiantes, heterogéneas y asignificantes en la materia flujo de sus imágenes. This doctoral thesis analyses alternative rock videoclip of 1990’s decade. A media object, whose images highlights aesthetic and political positions from periphery of the musical industry. This videoclip emerges in the end of century historic juncture, where it slides from a structuring transparency visibility regime developed over a structuring dichotomic visibility regime. Nineties MTVs had weak ties with of musical industry; these ones became experimental proposals within the margins of the musical industry, which reconfigure their aesthetic from an ‘agenizing’ between directors and rock musicians, as a mode of videoclip’s authorship that got criticism of their contemporary institutional environment. Alternative rock videoclip is approached from a heuristic perspective sustained on the conceptual scaffolding of Gilles Deleuze and Félix Guattari, a rhizomatic approach to an object of pop music whose relevance lies on the fact to be a fold of social, economics, aesthetics and political dimensions. Reading in deleuzian and guattarian codes let me to connect the chapters of this thesis as “plateaus”, intensive regions of pluggable multiplicity that extend the becoming of the alternative rock history in the musical industry micropolitics and the propping up on the components of motion-images and time-images, to create a consistency plane where alternative rock videoclip produces rhizomes; ‘roots’ audiovisual formations that even are connected with mainstream videoclips, they establish changing directions in the ‘flowing matter’ of their images as well. Concepts developed throughout the thesis are put into operation of a corpus-object of three alternative rock videoclips to explore through a visual semiosis the immanence of its composition lines and subsequently to support its aesthetic politic sense of this videoclip in the way of the rhizomatic principles.
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/22753
Appears in Collections:Doctorado en Ciencias Sociales

Files in This Item:
File SizeFormat 
200010.pdf7.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons