Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/51983

Title: Entre Dos Ciclos de Niño Artillero
Authors: Arriaga Abúndez, Jessica
Asesor(es): Ríos Cortázar, Víctor
Keywords: Proyecto Urbano de Salud
EPS
Escuela Promotora de Salud
Niño Artillero
Investigación Acción Participativa (IAP)
Licenciatura
Medicina
Issue Date: 2025
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: The report documents the experience I, Jessica Arriaga Abundez, had during my social service in the Urban Health Project (UHP), specifically at the Health-Promoting School (EPS) Niño Artillero, a project by the Universidad Autónoma Metropolitana in collaboration with the National Institute of Public Health. The project aims to promote health within the school community through the active participation of children in identifying and solving health problems while strengthening their skills. One of the main achievements was the monthly publication of the Niño Artillero newspaper, where children from the Razón y Fuerza de la Revolución Mexicana Primary School shared their experiences on topics such as water conservation, nutrition, technology use, and sexuality. Through participatory methodologies, such as Participatory Action Research (PAR), critical thinking and autonomy were fostered among students. Emphasizing the importance of a community-based approach to health promotion, the project demonstrated that child participation can bring meaningful changes to the school environment. The report also highlights activities carried out at the primary school, such as health diagnostics, school lunchbox analysis, and discussion sessions on eating habits. Additionally, it incorporates other activities I had the opportunity to undertake during my social service in the Urban Health Project, including participation in the diploma program on the Person-Centered Comprehensive Care Model (MAICP).
El informe documenta la experiencia que yo Jessica Arriaga Abúndez tuve durante mi servicio social en el Proyecto Urbano de Salud (PUS), específicamente la Escuela Promotora de Salud (EPS) Niño Artillero, un proyecto de la Universidad Autónoma Metropolitana en colaboración con el Instituto Nacional de Salud Pública. El proyecto busca promover la salud en la comunidad escolar mediante la participación activa de las niñas y niños en la identificación y resolución de problemas de salud mientras se fortalecen sus capacidades. Uno de los principales logros fue la publicación mensual del periódico Niño Artillero, en el que niñas y niños de la Escuela Primaria Razón y Fuerza de la Revolución Mexicana compartieron sus experiencias sobre temas como el cuidado del agua, la alimentación, el uso de tecnologías y la sexualidad. A través de metodologías participativas, como la Investigación Acción Participativa (IAP), se fomentó el pensamiento crítico y la autonomía en las y los estudiantes. Subrayando la importancia del enfoque comunitario en la promoción de la salud, demostrando que la participación infantil puede generar cambios significativos en el entorno escolar El informe también destaca actividades llevadas a cabo en la primaria como diagnóstico de salud, análisis de loncheras escolares y sesiones de discusión sobre hábitos alimenticios. Además de incorporar otras actividades que tuve la oportunidad de realizar durante mi servicio social en el Proyecto Urbano de Salud, como la participación en el diplomado del Modelo de Atención Integral Centrado en la Persona (MAICP) entre otros. .
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/51983
Appears in Collections:Licenciatura en Medicina

Files in This Item:
File SizeFormat 
252769.pdf28.63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons