Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/50796
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/50796
Title: | Las matemáticas en el desarrollo de la metacognición |
Authors: | Peñalva Rosales, Laura Patricia |
Keywords: | enseñanza de las matemáticas pensamiento lógico dialéctico metacognición diálogo para aprender aprender a aprender mathematics education dialectic logical thought metacognition dialogue to learn learn to learn |
Issue Date: | 17-May-2010 |
Publisher: | Politics and Culture Política y Cultura Politique et culture |
Series/Report no.: | Politics and Culture; No. 33 (2010): Legados de la Independencia y la Revolución; 135-151 Política y Cultura; Núm. 33 (2010): Legados de la Independencia y la Revolución; 135-151 |
Abstract: | Usualmente, los cursos de matemáticas que apoyan la formación de profesionistas en diversas áreas de conocimiento se enfocan principalmente en la resolución de problemas propios de esa área; sin embargo, esta disciplina permite lograr un propósito más amplio y profundo que sólo convertirse en un apoyo instrumental para el planteamiento y solución de problemas: el desarrollo del pensamiento lógico. También afirmamos que aporta de manera clara y contundente al desarrollo de la metacognición, y por ende a la capacidad de aprender a aprender. Este trabajo argumenta el por qué de estas afirmaciones. Usually, mathematics courses that support the training of professionals in various areas of expertise are mainly focused on the resolution of problems from that area. However, this discipline allows achieving a broader and deeper purpose than just becoming an instrumental support for the analysis and solving of problems. This is: the development of logical thinking. We also affirm that it helps in a clear and blunt manner to the metacognition development, and thus to the ability of learning to learn. This work argues the why of these statements. |
Description: | |
URI: | https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1112 |
ISSN: | 2954-4130 |
Other Identifiers: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/50796 |
Appears in Collections: | Artículos |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License