Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46906

Title: Reforma educativa y cambio organizacional en el sindicato magisterial
Authors: Fernández Marfil, Luis Alberto
Asesor(es): Bensusán Aerous, Graciela Irma
Keywords: Doctorado
Ciencias Sociales
Sociedad
Educación
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: This paper analyzes the effect of the 2012-2013 educational reform (RE) on the teacher union. In particular, changes in the function and form of operation of the union in the context of the SR are studied. It is also inquired the possibility of modifying the model of union representation, of a symbolic and corporate logic, a substantive logic, that allows the participation of the bases. The work is relevant because the union is an actor with veto power, which plays an important role in the implementation of educational policies and reforms. Through work it ́s possible to analyze the possibility of transforming the teacher union. It is also a case that allows us to study the dynamics of institutional and organizational change in Mexico. The teacher union is conceived as an organization that works in an institutional context, therefore it was considered appropriate to approach the study from the neo-institutional approach. This approach puts institutions at the center of analysis, from which the actions of individuals and political relations derive. From this approach, it ́s considered that the people who make up the organizations respond to institutional arrangements, made up of rules and norms. The interaction between institutions and organizations shapes institutional and organizational change. The study is approached from sociological neo- institutionalism, since importance is given to how the institutional arrangement is perceived and put into practice. The work consists of nine chapters. The first chapter explains the theory and concepts used in the study. In chapter two, the methodology is discussed. Chapter three deals with the state of the art. Chapter four describes the history of the union and the context of the research problem. Chapter five explains the structure and institutional logic of RE. In chapter six, the perceptions about RE are analyzed, its implementation and the teaching profession. In chapter seven, the perceptions about the organizational context are addressed. Chapter eight focuses on perceptions about the function and form of union operation in the context of the RE. Chapter nine, by way of conclusion, describes the nature of the reform and the possibility of effective organizational change.
En este trabajo se analiza el efecto de la reforma educativa de 2012-2013 (RE) en el sindicato magisterial. Particularmente, se estudian los cambios en la función y forma de operación del sindicato en el contexto de la RE. También se indaga la posibilidad de modificar el modelo de representación sindical, de una lógica simbólica y corporativa, a una lógica sustantiva, que permita la participación de las bases. El trabajo es relevante debido a que el sindicato es un actor con poder de veto, que juega un papel importante en la implementación de las políticas y reformas educativas. Por medio del trabajo es posible analizar la posibilidad de transformar al sindicato magisterial. También es un caso que permite estudiar la dinámica del cambio institucional y organizacional en México. El sindicato magisterial se concibe como una organización que se desempeña en un contexto institucional, por ello se consideró adecuado abordar el estudio desde el enfoque neoinstitucional. Este enfoque pone al centro del análisis a las instituciones, de las cuales derivan las acciones de los individuos y las relaciones políticas. Desde este enfoque se considera que las personas que integran las organizaciones responden a arreglos institucionales, conformado por reglas y normas. La interacción entre las instituciones y las organizaciones configura el cambio institucional y organizacional. El estudio se aborda desde el neoinstitucionalismo sociológico, ya que se da importancia a como se percibe el arreglo institucional y es llevado a la práctica. El trabajo se compone de nueve capítulos. En primer capítulo se explica la teoría y conceptos utilizados en el estudio. En el capítulo dos se comenta la metodología. El capítulo tres aborda el estado del arte. En el capítulo cuatro se describe la historia del sindicato y el contexto del problema de investigación. El capítulo cinco explica la estructura y lógica institucional de la RE. En el capítulo seis se analizan las percepciones que se tiene sobre la RE, su implantación y la profesión docente. En el capítulo siete se abordan las percepciones sobre el contexto organizacional. El capítulo ocho se enfoca en las percepciones sobre la función y forma de operación del sindicato en el contexto de la RE. El capítulo nueve, a manera de conclusión, describe la naturaleza de la reforma y la posibilidad de un cambio organizacional efectivo
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46906
Appears in Collections:Doctorado en Ciencias Sociales

Files in This Item:
File SizeFormat 
cdt250424174719ecav.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons