Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46126

Title: Migración infantil de retorno en Hidalgo: retos educativos y de inclusión social
Other Titles: Return child migration in Hidalgo: educational and social inclusion challenges
Authors: Gómez Peralta, Héctor
Ramírez González, Karen
Issue Date: 1-Jul-2023
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Politics and Culture; No. 59: Migración en el siglo XXI; 55-82
Política y Cultura; Núm. 59: Migración en el siglo XXI; 55-82
Abstract: El artículo tiene por objetivo identificar las necesidades socioculturales y pedagógicas de los alumnos migrantes de retorno en Hidalgo, analizando dos espacios de convivencia: el sistema de educación básica y las sociedades de acogida. Se emplea una metodología mixta mediante cuestionarios estructurados y grupos de discusión, para conocer las opiniones y actitudes que los docentes y los menores migrantes tienen sobre los procesos de inclusión y exclusión que se gestan en ambos entornos. El estudio concluye que la migración infantil de retorno tiene una idealización de la vida en Estados Unidos y una percepción negativa del regreso a México.
The article aims to identify the sociocultural and pedagogical needs of returning migrant students in Hidalgo, analyzing two spaces of coexistence: the basic education system and the host societies. A mixed methodology is used through structured questionnaires and discussion groups, to find out the opinions and attitudes that teachers and migrant minors have about the inclusion and exclusion processes that take place in both environments. The study concludes that child return migration has an idealization of life in the United States and a negative perception of returning to Mexico.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1507
ISSN: 2954-4130
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275/SPEZ6889
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons