Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45779

Title: Las matemáticas en el desarrollo de la metacognición
Authors: Peñalva Rosales, Laura Patricia
Keywords: enseñanza de las matemáticas
pensamiento lógico dialéctico
metacognición
diálogo para aprender
aprender a aprender
mathematics education
dialectic logical thought
metacognition
dialogue to learn
learn to learn
Issue Date: 17-May-2010
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Politics and Culture; No. 33 (2010): Legados de la Independencia y la Revolución; 135-151
Política y Cultura; Núm. 33 (2010): Legados de la Independencia y la Revolución; 135-151
Abstract: Usualmente, los cursos de matemáticas que apoyan la formación de profesionistas en diversas áreas de conocimiento se enfocan principalmente en la resolución de problemas propios de esa área; sin embargo, esta disciplina permite lograr un propósito más amplio y profundo que sólo convertirse en un apoyo instrumental para el planteamiento y solución de problemas: el desarrollo del pensamiento lógico. También afirmamos que aporta de manera clara y contundente al desarrollo de la metacognición, y por ende a la capacidad de aprender a aprender. Este trabajo argumenta el por qué de estas afirmaciones.
Usually, mathematics courses that support the training of professionals in various areas of expertise are mainly focused on the resolution of problems from that area. However, this discipline allows achieving a broader and deeper purpose than just becoming an instrumental support for the analysis and solving of problems. This is: the development of logical thinking. We also affirm that it helps in a clear and blunt manner to the metacognition development, and thus to the ability of learning to learn. This work argues the why of these statements.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1112
ISSN: 2954-4130
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45779
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons