Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44536

Title: La carrera académica en el borde: Crisis de un modelo productivista
Other Titles: Academia on the brink of crisis: A critique of academic productivism
Authors: Salazar Villava, Claudia Mónica
Keywords: carrera académica
ciudadanía universitaria
evaluación productivista
academic careers
university
collective participation
productivism in evaluation
Issue Date: 29-Nov-2022
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 141-157
Abstract: This article reflects on the matter of academic careers through the case of the Autonomous Metropolitan University (Mexico). Phenomena such as the predominance of individualism, the separation of academic trajectories from institutional goals, the weakening of teaching at the undergraduate level and of collective work, the loss of interest and participation in the university’s management, the loss of depth and quality in scientific publications, and the in­crease in simulation strategies to gain points for performance evaluations have resulted in the development of academic careers oriented by productivism. Despite widespread criticism of this system within the academic community, its transformation still faces strong resistance.
Se examina el caso de la carrera académica en la Universidad Autónoma Metropolitana, a partir de algunos fenómenos como la predominancia del individualismo en las trayectorias académicas, su separación de los fines institucionales, el debilitamiento de la docencia en licenciatura y del trabajo colectivo, el abandono del interés y compromiso con las tareas de gestión y participación universitaria, la pérdida de profundidad y calidad en las publicacio­nes científicas y la proliferación de simulaciones diversas, orientadas a satisfacer los requisitos de puntajes necesarios para la obtención de becas y estímulos, fenómenos que se han producido a partir del establecimiento de una carrera académica basada en lógicas productivistas, que es objeto de crítica generalizada en la comunidad y que, sin embargo, no impide una enorme resistencia frente a su posible transformación.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1381
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-06
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons