Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44536

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSalazar Villava, Claudia Mónica
dc.creatorSalazar Villava, Claudia Mónica-
dc.date2022-11-29-
dc.date.accessioned2024-03-13T22:14:22Z-
dc.date.available2024-03-13T22:14:22Z-
dc.date.issued2022-11-29
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-06
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1381
dc.description
dc.description.abstractThis article reflects on the matter of academic careers through the case of the Autonomous Metropolitan University (Mexico). Phenomena such as the predominance of individualism, the separation of academic trajectories from institutional goals, the weakening of teaching at the undergraduate level and of collective work, the loss of interest and participation in the university’s management, the loss of depth and quality in scientific publications, and the in­crease in simulation strategies to gain points for performance evaluations have resulted in the development of academic careers oriented by productivism. Despite widespread criticism of this system within the academic community, its transformation still faces strong resistance.en-US
dc.description.abstractSe examina el caso de la carrera académica en la Universidad Autónoma Metropolitana, a partir de algunos fenómenos como la predominancia del individualismo en las trayectorias académicas, su separación de los fines institucionales, el debilitamiento de la docencia en licenciatura y del trabajo colectivo, el abandono del interés y compromiso con las tareas de gestión y participación universitaria, la pérdida de profundidad y calidad en las publicacio­nes científicas y la proliferación de simulaciones diversas, orientadas a satisfacer los requisitos de puntajes necesarios para la obtención de becas y estímulos, fenómenos que se han producido a partir del establecimiento de una carrera académica basada en lógicas productivistas, que es objeto de crítica generalizada en la comunidad y que, sin embargo, no impide una enorme resistencia frente a su posible transformación.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1381/1304-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 141-157es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2022 Argumentos. Estudios críticos de la sociedades-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 141-157es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.subjectcarrera académicaes-ES
dc.subjectciudadanía universitariaes-ES
dc.subjectevaluación productivistaes-ES
dc.subjectacademic careersen-US
dc.subjectuniversityen-US
dc.subjectcollective participationen-US
dc.subjectproductivism in evaluationen-US
dc.titleLa carrera académica en el borde: Crisis de un modelo productivistaes_MX
dc.title.alternativeAcademia on the brink of crisis: A critique of academic productivismen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons