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Title: La universidad latinoamericana: hacia la construcción de una agenda renovada: Autonomía, democratización e investigación en el siglo XXI
Other Titles: The latin american university: towards the construction of a renewed agenda: Autonomy, democratization and research in the 21st century
Authors: Arim, Rodrigo
Keywords: educación superior
universidad
investigación
América Latina y el Caribe
higher education
university
research
Latin America and the Caribbean
Issue Date: 29-Nov-2022
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 23-42
Abstract: Las trayectorias de las universidades latinoamericanas muestran variantes, con el telón de fondo de la herencia del reformismo inspirado en la revuelta de Córdoba en 1918. Las inestabilidades de la región y el predominio de una universidad centrada en la enseñanza retrasaron el devenir de la investigación como actividad universitaria sustantiva. En la década de 1990, a influjo del Consenso de Washington, los gobiernos limitaron la base de financiamiento universitario y fragmentaron su funcionamiento. Hoy las universidades afrontan un doble reto: universalizar el derecho a la educación superior (ES) y erigir plataformas de investigación endógenas. La simultaneidad de ambos es propia de la región y exige pensar como sistema a la ES. En la capacidad para atender estas demandas radica la posibilidad de que las universidades públicas constituyan un eslabón central para impulsar el bienestar social en esta centuria.
Within the backdrop of the legacy of reformism, inspired by the Cordoba revolt in 1918, the trajectories of Latin American universities show variations. Both, instabilities of the region and the predominance of a university focused on teaching, delayed (decelerate) the development of research as a substantive university activity. In the 1990s, under the influence of the Washington Consensus, governments restricted university funding basis and fragmented its operation. Today, universities face a double challenge: to universalize the right to higher education (HE) and to erect endogenous research platforms. The simultaneity of both is typical in the region and requires thinking of HE as a system. In the ability to meet these demands, lies the possibility for public universities to constitute a central link to promote social welfare in this century.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1372
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-01
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