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Title: Uso de herramientas audiovisuales para la accesibilidad del proyecto “Laboratorio Marino Virtual”
Authors: Hernández Sandoval, Leslie Mariana
Asesor(es): Monroy Dosta, María Del Carmen
Valencia Méndez, Omar
Keywords: Educación ambiental
Educación virtual
Divulgación científica
Ciencias del mar
COVID-19
Licenciatura
Biología
Issue Date: 2022
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: The current health and environmental problems caused by COVID-19 have had an impact on the daily activities of the human being, affecting social interactions in person. Education has been one of the most affected sectors due to the imposition of the total closure of educational centers in all countries of the world, changing the traditional teaching-learning model. However, this has allowed virtual teaching spaces to be generated, where science can be brought closer to everyone, in an equitable and fair manner, breaking even with geographical and gender limitations, so the creation of these spaces alludes to glimpse environmental education in a playful, inclusive way, without geographical limits and accessible. Likewise, the dissemination of this educational content is largely possible through the use of universal digital tools such as social networks that open a continuous communication channel, which will be necessary to continue education in times of social distance. The “Virtual Marine Laboratory” project financed by the CONACYT Scientific Vocations program #1573, is an example of these new virtual spaces of an educational nature; by Dr. Omar Valencia Méndez, in collaboration with CICESE, whose objective is to create a space where marine sciences are promoted and Mexican women scientists and researchers are made visible, with the purpose of encouraging infants and young people to dedicate themselves to the study of marine sciences; Likewise, the transformation axes of the project are those referring to gender equity, ethnicity and native languages ​​of Mexico. The foregoing was achieved with the implementation of playful conferences aimed at an audience from 9 to 14 years old, given by consolidated Mexican researchers or in the process of consolidation. The objective of this social service was to act as technical support before, during and after the conferences, generate subtitles in Spanish for them and create audiovisual educational content for scientific dissemination. The dissemination of the content allowed the approach of marine sciences and dissemination of scientific knowledge to Mexican children and youth; During the six months of social service, it was possible to achieve an interaction between 1,000 and 7,000 followers of the project. In this regard, it should be noted that the interest generated in the various dissemination platforms allowed the continuity of the project, giving way to the creation of a new edition of it for the year 2022.
La actual problemática de salud y ambiental provocada por la COVID-19, ha repercutido en las actividades cotidianas del ser humano, afectando las interacciones sociales de manera presencial. La educación ha sido uno de los sectores más afectados debido a la imposición del cierre total de los centros educativos en todos los países del mundo, cambiando el modelo tradicional de enseñanza-aprendizaje. No obstante, esto ha permitido que se generen espacios de enseñanza virtual, en donde se puede acercar la ciencia a todos, de manera equitativa y justa, rompiendo incluso con las limitantes geográficas y de género, por lo que la creación de estos espacios alude vislumbrar la educación ambiental de manera lúdica, inclusiva, sin límites geográficos y accesible. Asimismo, la difusión de este contenido educativo en gran medida es posible por el uso de herramientas digitales de carácter universal como lo son las redes sociales que aperturan un canal de comunicación continua, mismas que serán necesarias para continuar la educación en tiempos de distancia social. El proyecto “Laboratorio Marino Virtual” financiado por el programa de Vocaciones científicas del CONACYT #1573, es un ejemplo de estos nuevos espacios virtuales de carácter educativo; a cargo del Dr. Omar Valencia Méndez, en colaboración con el CICESE, cuyo objetivo es crear un espacio en donde se fomenten las ciencias del mar y visibilicen a las científicas e investigadoras mexicanas, con el propósito de impulsar a infantes y jóvenes a dedicarse al estudio de las ciencias marinas; asimismo los ejes transformación del proyecto son los referentes a la equidad de género, de etnia y de lenguas originarias de México. Lo anterior se logró con la implementación de conferencias lúdicas dirigidas a un público de 9 a 14 años, impartidas por investigadoras mexicanas consolidadas o en proceso de consolidación. El objetivo del presente servicio social fue fungir como apoyo técnico antes, durante y después de las conferencias, generar subtítulos en español para las mismas y crear contenido educativo audiovisual de divulgación científica. La difusión del contenido permitió el acercamiento de las ciencias de mar y divulgación del conocimiento científico a niños y jóvenes mexicanos; durante los seis meses de servicio social se pudo alcanzar una interacción entre 1000 y 7000 seguidores del proyecto. Al respecto, cabe señalar que el interés generado en las diversas plataformas de difusión permitió la continuidad del proyecto, dando paso a la creación de una nueva edición de este para el año 2022.
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/37407
Appears in Collections:Licenciatura en Biología

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