Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754
Title: | Interacciones sociales, espacio-tiempo y subjetividad de los estudiantes universitarios durante el confinamiento: Expresiones estéticas de la experiencia subjetiva e intersubjetiva de estudiantes de dos universidades de Bogotá, Colombia |
Authors: | Castro Ramírez, Norma Esperanza Sosa, Karen Franco, Juan David Espinosa, Juanita Herrera, Paula Ziadé, Daniela Ladino, Silvia Suárez, Johana Velasco, Nicol Rodríguez, Nicolás Ascanio, Pedro |
Keywords: | interacción social espacio-tiempo bienestar subjetivo educación superior adicción tecnomediada social interaction space-time subjective wellbeing higher education addiction to technology |
Issue Date: | 1-Dec-2021 |
Publisher: | Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco |
Series/Report no.: | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 |
Abstract: | This work proposes to comprehend and unveil the subjective and social bond processes that were evidenced in an intervention-research project that aimed to promote the subjective wellbeing and mental health of college students amidst the crisis generated by the Covid-19 pandemic and elaborate their subjective experiences, affections, conflicts, and discomforts through the use of creation and aesthetic expression techniques. The methodology used for this study was qualitative, historical-critical, and the implemented design was cycle-action research with an exploratory scope and subjective and intersubjective attention. Grounded theory was used for the execution of the analysis, and social interaction and its relationship with the space-time of the students was defined as a unit of analysis, finding that the circumstances brought by confinement caused transformations in aspects like social interaction, and consequently, the construction of space-time and its markers. An idealized and disorganized communication in and out of the household was produced, meaning a setback in the processes of building autonomy, alterations in the balance and organization of activity and affection, and an addiction to technology. Este artículo se propone comprender y develar los procesos subjetivos y de lazo social que se evidenciaron en un proyecto de investigación-intervención que buscó promover la salud mental y el bienestar subjetivo de estudiantes universitarios en medio de la crisis generada por la pandemia y elaborar sus experiencias subjetivas, afectos, conflictos y malestares, mediante técnicas de creación y expresión estética. La metodología utilizada fue de tipo cualitativa, histórico-crítica y su diseño de investigación-acción por ciclos, con un alcance exploratorio y de atención subjetiva y grupal. Para el análisis se utilizó la teoría fundamentada y como unidad de análisis se definió la interacción social y su relación con el espacio-tiempo de los estudiantes. Se encontró que el confinamiento espacial transformó la interacción social y, con ello, la construcción del espacio tiempo y sus marcadores. Se produjo una comunicación idealizada y desorganizada con el afuera y el adentro del hogar, implicando un retroceso en los procesos de construcción de la autonomía, adicción a la tecnología y alteraciones en la organización afectiva de la acción. |
Description: | |
URI: | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949 |
ISSN: | 0188-9273 |
Other Identifiers: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754 |
Appears in Collections: | Temática |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License