Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Castro Ramírez, Norma Esperanza | |
dc.contributor.author | Sosa, Karen | |
dc.contributor.author | Franco, Juan David | |
dc.contributor.author | Espinosa, Juanita | |
dc.contributor.author | Herrera, Paula | |
dc.contributor.author | Ziadé, Daniela | |
dc.contributor.author | Ladino, Silvia | |
dc.contributor.author | Suárez, Johana | |
dc.contributor.author | Velasco, Nicol | |
dc.contributor.author | Rodríguez, Nicolás | |
dc.contributor.author | Ascanio, Pedro | |
dc.creator | Castro Ramírez, Norma Esperanza | - |
dc.creator | Sosa, Karen | - |
dc.creator | Franco, Juan David | - |
dc.creator | Espinosa, Juanita | - |
dc.creator | Herrera, Paula | - |
dc.creator | Ziadé, Daniela | - |
dc.creator | Ladino, Silvia | - |
dc.creator | Suárez, Johana | - |
dc.creator | Velasco, Nicol | - |
dc.creator | Rodríguez, Nicolás | - |
dc.creator | Ascanio, Pedro | - |
dc.date | 2021-12-01 | - |
dc.date.issued | 2021-12-01 | |
dc.identifier | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754 | |
dc.identifier.issn | 0188-9273 | |
dc.identifier.uri | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949 | |
dc.description | ||
dc.description.abstract | This work proposes to comprehend and unveil the subjective and social bond processes that were evidenced in an intervention-research project that aimed to promote the subjective wellbeing and mental health of college students amidst the crisis generated by the Covid-19 pandemic and elaborate their subjective experiences, affections, conflicts, and discomforts through the use of creation and aesthetic expression techniques. The methodology used for this study was qualitative, historical-critical, and the implemented design was cycle-action research with an exploratory scope and subjective and intersubjective attention. Grounded theory was used for the execution of the analysis, and social interaction and its relationship with the space-time of the students was defined as a unit of analysis, finding that the circumstances brought by confinement caused transformations in aspects like social interaction, and consequently, the construction of space-time and its markers. An idealized and disorganized communication in and out of the household was produced, meaning a setback in the processes of building autonomy, alterations in the balance and organization of activity and affection, and an addiction to technology. | en-US |
dc.description.abstract | Este artículo se propone comprender y develar los procesos subjetivos y de lazo social que se evidenciaron en un proyecto de investigación-intervención que buscó promover la salud mental y el bienestar subjetivo de estudiantes universitarios en medio de la crisis generada por la pandemia y elaborar sus experiencias subjetivas, afectos, conflictos y malestares, mediante técnicas de creación y expresión estética. La metodología utilizada fue de tipo cualitativa, histórico-crítica y su diseño de investigación-acción por ciclos, con un alcance exploratorio y de atención subjetiva y grupal. Para el análisis se utilizó la teoría fundamentada y como unidad de análisis se definió la interacción social y su relación con el espacio-tiempo de los estudiantes. Se encontró que el confinamiento espacial transformó la interacción social y, con ello, la construcción del espacio tiempo y sus marcadores. Se produjo una comunicación idealizada y desorganizada con el afuera y el adentro del hogar, implicando un retroceso en los procesos de construcción de la autonomía, adicción a la tecnología y alteraciones en la organización afectiva de la acción. | es_MX |
dc.format | application/pdf | - |
dc.language | spa | - |
dc.publisher | Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco | es-ES |
dc.relation | https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949/938 | - |
dc.relation.ispartofseries | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 | es_MX |
dc.relation.ispartofseries | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 | es_MX |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 | en-US |
dc.source | TRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216 | es-ES |
dc.source | 0188-9273 | - |
dc.source | 0188-9273 | - |
dc.subject | interacción social | es-ES |
dc.subject | espacio-tiempo | es-ES |
dc.subject | bienestar subjetivo | es-ES |
dc.subject | educación superior | es-ES |
dc.subject | adicción tecnomediada | es-ES |
dc.subject | social interaction | en-US |
dc.subject | space-time | en-US |
dc.subject | subjective wellbeing | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.subject | addiction to technology | en-US |
dc.title | Interacciones sociales, espacio-tiempo y subjetividad de los estudiantes universitarios durante el confinamiento: Expresiones estéticas de la experiencia subjetiva e intersubjetiva de estudiantes de dos universidades de Bogotá, Colombia | es_MX |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | - |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | - |
Appears in Collections: | Temática |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License