Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCastro Ramírez, Norma Esperanza
dc.contributor.authorSosa, Karen
dc.contributor.authorFranco, Juan David
dc.contributor.authorEspinosa, Juanita
dc.contributor.authorHerrera, Paula
dc.contributor.authorZiadé, Daniela
dc.contributor.authorLadino, Silvia
dc.contributor.authorSuárez, Johana
dc.contributor.authorVelasco, Nicol
dc.contributor.authorRodríguez, Nicolás
dc.contributor.authorAscanio, Pedro
dc.creatorCastro Ramírez, Norma Esperanza-
dc.creatorSosa, Karen-
dc.creatorFranco, Juan David-
dc.creatorEspinosa, Juanita-
dc.creatorHerrera, Paula-
dc.creatorZiadé, Daniela-
dc.creatorLadino, Silvia-
dc.creatorSuárez, Johana-
dc.creatorVelasco, Nicol-
dc.creatorRodríguez, Nicolás-
dc.creatorAscanio, Pedro-
dc.date2021-12-01-
dc.date.issued2021-12-01
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/34754
dc.identifier.issn0188-9273
dc.identifier.urihttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949
dc.description
dc.description.abstractThis work proposes to comprehend and unveil the subjective and social bond processes that were evidenced in an intervention-research project that aimed to promote the subjective wellbeing and mental health of college students amidst the crisis generated by the Covid-19 pandemic and elaborate their subjective experiences, affections, conflicts, and discomforts through the use of creation and aesthetic expression techniques. The methodology used for this study was qualitative, historical-critical, and the implemented design was cycle-action research with an exploratory scope and subjective and intersubjective attention. Grounded theory was used for the execution of the analysis, and social interaction and its relationship with the space-time of the students was defined as a unit of analysis, finding that the circumstances brought by confinement caused transformations in aspects like social interaction, and consequently, the construction of space-time and its markers. An idealized and disorganized communication in and out of the household was produced, meaning a setback in the processes of building autonomy, alterations in the balance and organization of activity and affection, and an addiction to technology.en-US
dc.description.abstractEste artículo se propone comprender y develar los procesos subjetivos y de lazo social que se evidenciaron en un proyecto de investigación-intervención que buscó promover la salud mental y el bienestar subjetivo de estudiantes universitarios en medio de la crisis generada por la pandemia y elaborar sus experiencias subjetivas, afectos, conflictos y malestares, mediante técnicas de creación y expresión estética. La metodología utilizada fue de tipo cualitativa, histórico-crítica y su diseño de investigación-acción por ciclos, con un alcance exploratorio y de atención subjetiva y grupal. Para el análisis se utilizó la teoría fundamentada y como unidad de análisis se definió la interacción social y su relación con el espacio-tiempo de los estudiantes. Se encontró que el confinamiento espacial transformó la interacción social y, con ello, la construcción del espacio tiempo y sus marcadores. Se produjo una comunicación idealizada y desorganizada con el afuera y el adentro del hogar, implicando un retroceso en los procesos de construcción de la autonomía, adicción a la tecnología y alteraciones en la organización afectiva de la acción.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/949/938-
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216es_MX
dc.relation.ispartofseriesTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; No. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216en-US
dc.sourceTRAMAS. Subjetividad y procesos sociales; Núm. 56: El cuidado. Perspectivas y debates en tiempos de pandemia; 169-216es-ES
dc.source0188-9273-
dc.source0188-9273-
dc.subjectinteracción sociales-ES
dc.subjectespacio-tiempoes-ES
dc.subjectbienestar subjetivoes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectadicción tecnomediadaes-ES
dc.subjectsocial interactionen-US
dc.subjectspace-timeen-US
dc.subjectsubjective wellbeingen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectaddiction to technologyen-US
dc.titleInteracciones sociales, espacio-tiempo y subjetividad de los estudiantes universitarios durante el confinamiento: Expresiones estéticas de la experiencia subjetiva e intersubjetiva de estudiantes de dos universidades de Bogotá, Colombiaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Temática

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons