Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33639

Title: El Programa de Apoyo a Estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superior
Authors: Badillo Guzmán, Jessica
Issue Date: 6-Sep-2011
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilco
Series/Report no.: REencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33
REencuentro. Analysis of university problems; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33
Reencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33
Abstract: The Support Program for Indigenous Students in Higher Education Institutions (PAEIIES, for its acronym in Spanish) is an ethnic-based initiative implemented in Mexico in 2001, with funding from the Ford Foundation. This article presents an analysis of this Program from a study of indigenous graduates from two universities who were affiliated to it, since the perspective of theories of distributive justice and the sociology of inequality. First, we review the landscape of ethnic-based initiatives in Mexico, and then we discuss the emergence and the institutional reaches of the PAEIIES. Finally, we present the impact the program had on the indigenous graduates in three areas: their scholar trajectories, the relationship with their communities, and their access to labor market.
El Programa de Apoyo a Estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superior (PAEIIES) es una iniciativa de base étnica implementada en México a partir del año 2001 con financiamiento de la Fundación Ford. En este artículo se presenta un análisis del Programa a partir de un estudio con egresados indígenas de dos universidades, que estuvieron adscritos a éste, desde la perspectiva de las teorías de justicia distributiva y la sociología de la desigualdad. En primer lugar, se revisa el panorama de iniciativas de base étnica en México, posteriormente, se analiza el surgimiento y los alcances institucionales del PAEIIES. Por último, se presentan los impactos que el Programa tuvo en los egresados indígenas en tres ámbitos: sus trayectorias escolares, la relación con sus comunidades y su inserción al mercado laboral.
Description: 
URI: https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/772
ISSN: 2448-6647
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33639
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons