Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33639

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBadillo Guzmán, Jessica
dc.creatorBadillo Guzmán, Jessica-
dc.date2011-09-06-
dc.date.accessioned2022-10-04T22:55:07Z-
dc.date.available2022-10-04T22:55:07Z-
dc.date.issued2011-09-06
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/33639
dc.identifier.issn2448-6647
dc.identifier.urihttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/772
dc.description
dc.description.abstractThe Support Program for Indigenous Students in Higher Education Institutions (PAEIIES, for its acronym in Spanish) is an ethnic-based initiative implemented in Mexico in 2001, with funding from the Ford Foundation. This article presents an analysis of this Program from a study of indigenous graduates from two universities who were affiliated to it, since the perspective of theories of distributive justice and the sociology of inequality. First, we review the landscape of ethnic-based initiatives in Mexico, and then we discuss the emergence and the institutional reaches of the PAEIIES. Finally, we present the impact the program had on the indigenous graduates in three areas: their scholar trajectories, the relationship with their communities, and their access to labor market.en-US
dc.description.abstractEl Programa de Apoyo a Estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superior (PAEIIES) es una iniciativa de base étnica implementada en México a partir del año 2001 con financiamiento de la Fundación Ford. En este artículo se presenta un análisis del Programa a partir de un estudio con egresados indígenas de dos universidades, que estuvieron adscritos a éste, desde la perspectiva de las teorías de justicia distributiva y la sociología de la desigualdad. En primer lugar, se revisa el panorama de iniciativas de base étnica en México, posteriormente, se analiza el surgimiento y los alcances institucionales del PAEIIES. Por último, se presentan los impactos que el Programa tuvo en los egresados indígenas en tres ámbitos: sus trayectorias escolares, la relación con sus comunidades y su inserción al mercado laboral.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/772/772-
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33es_MX
dc.relation.ispartofseriesREencuentro. Analysis of university problems; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33es_MX
dc.relation.ispartofseriesReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceREencuentro. Analysis of university problems; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33en-US
dc.sourceReencuentro. Análisis de problemas universitarios; Núm. 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33es-ES
dc.sourceREencuentro. Analyse des problèmes universitaires; No 61 (2011): No. 61, Estudios sobre educación; 26-33fr-FR
dc.source2448-6647-
dc.titleEl Programa de Apoyo a Estudiantes Indígenas en Instituciones de Educación Superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons