Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32807

Title: La estadística computacional: una propuesta didáctica
Other Titles: Computational statistics: a teaching approach
Authors: Quintas Pereira, Isabel
Issue Date: 29-Jun-2020
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Política y Cultura; Núm. 53: Juventudes e infancias: sujetos y contextos clave; 183-204
Abstract: This is a proposal to teach some mathematical topics, statistics in particular, that Nolan, Temple Lang, Kaplan, Pruim and Horton developed as part of the Mosaic Project, trying to show a modern approach to statistical education, making an intense use of computational and graphics utilities using the R computing language. But the student of these different subjects needs to have some computational topics in the curriculum, which do not presently exist. Their proposal came with materials for instructors and students, using R to teach statistics and calculus. Some examples of that material are included here.
Se presenta la propuesta de enseñanza de temas de matemáticas, en particular la estadística postulada por Nolan, Temple Lang, Kaplan, Pruim y Horton, quienes muestran que la manera moderna de enseñar estadística requiere del uso intensivo de la computación y la capacidad gráfica actual. Se propone el uso del lenguaje R, ya que en licenciaturas como economía, sociología o biología, en las que se necesita analizar cantidades crecientes de datos, la programación está ausente de los currículos. La propuesta se acompaña de ejemplos del material diseñado utilizando software libre para la enseñanza de estadística, cálculo y álgebra lineal del Proyecto mosaico, y de la adaptación hecha sobre éstos.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1428
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32807
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons