Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32799

Title: La infancia institucionalizada: mecanismos de control y tecnologías del yo
Other Titles: The institutionalized infancy: control mechanisms and technologies of the self
Authors: Ríos Miranda, Alejandro
González Pastor Toledo, Luisa Fernanda
Issue Date: 29-Jun-2020
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Política y Cultura; Núm. 53: Juventudes e infancias: sujetos y contextos clave; 9-38
Abstract: El artículo tiene por objetivo analizar las formas en que se construyen procesos de subjetivación y se modelan tecnologías del yo desde la institución, creando modelos de sujeción en el ejercicio de estas formas de poder. Mediante un trabajo etnográfico y un taller lúdico como dispositivos de intervención, se describen las distintas normas institucionales y los mecanismos de control a partir de los cuales se busca encauzar, moldear y gobernar al sujeto institucionalizado. Además, se analizan las maneras en que reaccionan y responden los niños a estos mecanismos disciplinarios a los que se ven expuestos y sujetados.
The purpose of this article is to analyze the ways in which the institution builds subjectivation processes and how self-technologies are modeled creating subjection models in the exercise of these forms of power. Through ethnographic work and a playful workshop as intervention devices, different institutional rules and control mechanisms are described, also the ways into which institutionalized subjects are directed, molded and governed. It also analyzes and reflects the different forms that children use to react and respond to the disciplinary mechanisms to which they are exposed and subjected.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1419
ISSN: 0188-7742
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/32799
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons