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Title: Reformas universitarias ecuatorianas : el acceso a la educación superior
Authors: Latorre Villacís, Vianca Mercedes
Asesor(es): Reza Guardia, Germán Adolfo de la
Keywords: Educación superior
Políticas públicas del acceso
Ingreso equitativo
Maestría
Políticas Publicas
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: Given the strategic importance of education in increasing university coverage and improving the forms of income; In recent years, public policies in South America have incorporated meritocracy as an essential element for equitable access in the region. In fact, with the new constitution of Ecuador, in 2008, began a national project with a view to reforms higher education institutions and involve applicants who want to venture into new forms of entry into. Although the applicants of different socioeconomic groups are subject to the examination, the redesign of the entrance policy has not been able to achieve a university post for each applicant. For what is argued that, despite the obstacles to access higher education under the meritocratic examination, what prevails urgently is to increase the policy of quotas as none of the reformed and accredited institutions is able to deal with the problem structure of educational lags present in the results of said tests. In addition, meritocracy tends to segregate the beneficiary population
Dada la importancia estratégica de la educación en el incremento de la cobertura universitaria y en el mejoramiento de las formas de ingreso, en años recientes las políticas públicas de América del Sur han incorporado a la meritocracia como un elemento esencial para el acceso equitativo en la región. De hecho, con la nueva constitución de Ecuador, en 2008, empezó un proyecto nacional con miras a reformar las instituciones de educación superior e involucrar a los aspirantes que desean incursionar en nuevas formas de ingreso. A pesar de que los aplicantes de diferentes grupos socioeconómicos se someten al examen, el rediseño de la política de ingreso no ha podido asegurar una plaza universitaria para cada postulante. Por lo que en esta investigación se argumenta que, a pesar de los obstáculos para acceder a la educación superior bajo el examen meritocrático, lo que impera urgentemente es que aumente la política de cupos. Debido a que ninguna de las instituciones reformadas y acreditadas es capaz de lidiar con la problemática estructural de rezagos educativos presentes en la sociedad. Además, la meritocracia tiende a segregar a la población beneficiaria.
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/26679
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