Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/23136
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/23136
Title: | Educación comunitaria indígena |
Authors: | Flores García, Verónica |
Asesor(es): | Comboni Salinas, Sonia |
Keywords: | Maestría Desarrollo y Planeación de la Educación |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco |
Abstract: | Oaxaca es un semillero de propuestas de educación comunitaria indígena, esta investigación etnográfica documenta el proceso de construcción de la preparatoria comunitaria “Flores Magón” de Santa Cruz Mixtepec. Proyecto que nace de desde una organización social defensora de Derechos Humanos y de la comunidad. Escuela que apuesta por la educación comunal, desde una perspectiva indígena y que se desliga del indigenismo, para dar paso a la educación comunal. Esta educación comunal toma en cuento o considera los saberes locales y que trata de reconocer la diversidad cultural. Abordamos temas de los significados que la comunidad otorga a la educación. ----- Oaxaca is a hotbed of indigenous community education proposals. This ethnographic research paper documents the construction process of the Flores Magón community high school in Santa Cruz Mixtepec. The project was born from a social organization human rights defender and the community. The school is committed to a community-based education from an indigenous perspective that detaches itself from indigenism, to make way for community education. This community education takes into account local knowledge and tries to recognize cultural diversity. We address the meanings that the community gives to education. |
URI: | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/23136 |
Appears in Collections: | Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cdt021221122901rsmv.pdf | Tesis | 3.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License