Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/51131

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLindig León, Miguel
dc.contributor.authorMoreno López, Irais
dc.creatorLindig León, Miguel-
dc.creatorMoreno López, Irais-
dc.date2022-12-29-
dc.date.accessioned2025-01-18T00:49:54Z-
dc.date.available2025-01-18T00:49:54Z-
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/EIDK1136
dc.identifier.issn2954-4130
dc.identifier.urihttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1487
dc.description
dc.description.abstractFollowing the historical reflection that characterizes university as ethnocentric since its beginnings as an institution that legitimates certain power groups such as the Church or the State, this article discusses the public and popular university and its transformation in recent years within the framework of decolonial thinking in a post-pandemic era. The aim of the discussion here is to analyze the social and cultural impact implicit in the transformation of the University within the global south context and to contribute to the voices that claim the public university as a public good and a social mechanism for emancipation.en-US
dc.description.abstractLuego de una breve reflexión histórica sobre el origen etnocentrado de la universidad como institución legitimadora de ciertos grupos de poder desde su origen, el presente artículo aborda la discusión respecto a la universidad pública popular y su transformación en los últimos tiempos, con miras a alimentar la reflexión respecto a los retos que enfrenta en un presente pospandemia. El objetivo es analizar el impacto social y cultural que su transformación conlleva en las sociedades del sur global y contribuir con las voces que propugnan por una resignificación de la universidad pública popular como bien público y mecanismo de emancipación social.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherPolitics and Cultureen-US
dc.publisherPolítica y Culturaes-ES
dc.publisherPolitique et culturefr-FR
dc.relationhttps://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1487/1443-
dc.relation.ispartofseriesPolitics and Culture; No. 58 (2022): Herencias de la crisis y realidades emergentes; 99-121es_MX
dc.relation.ispartofseriesPolítica y Cultura; Núm. 58 (2022): Herencias de la crisis y realidades emergentes; 99-121es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2022 Política y Culturaes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourcePolitics and Culture; No. 58 (2022): Herencias de la crisis y realidades emergentes; 99-121en-US
dc.sourcePolítica y Cultura; Núm. 58 (2022): Herencias de la crisis y realidades emergentes; 99-121es-ES
dc.sourcePolitique et culture; No 58 (2022): Herencias de la crisis y realidades emergentes; 99-121fr-FR
dc.source2954-4130-
dc.source0188-7742-
dc.subjectuniversidad pública, covid 19, sur global, educación, pandemiaes-ES
dc.subjectpublic university, covid 19, global south, education, pandemicen-US
dc.titleClaves para la resignificación de la universidad pública en la pospandemia covid-19 en el sur globales_MX
dc.title.alternativeContributions to understand public universities reconfiguration in the global south within the post-pandemic contexten-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons