Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46828
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46828
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Martínez Romo, Sergio | |
dc.contributor.author | Quinto Simón, Susana | |
dc.creator | Quinto Simón, Susana | |
dc.date.accessioned | 2024-04-16T21:46:31Z | - |
dc.date.available | 2024-04-16T21:46:31Z | - |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46828 | - |
dc.description.abstract | he present dissertation aims to analyze the citizenship formation in the participation of middle school students. The methodological strategy employed is the case study and as data collection methods, the observation and interview. The empirical research and the theoretical references of Bobbio and Touraine about democracy, serve to explain the participation as a component of citizenship and others like independency, collaboration, tolerance, solidarity and creativity. These components are analyzed in the scopes of school, family and friendship relations of the students. Among results, the insufficient participation of students in family and school is highlighted, contrary to their friendship relationships. | en |
dc.description.abstract | La presente tesis tiene como finalidad analizar la formación de ciudadanía desde el ejercicio de la participación en estudiantes de secundaria. Se emplea el estudio de caso como estrategia metodológica, y como herramientas de obtención de información la observación y la entrevista. Con el trabajo de campo y los referentes de Bobbio y Touraine sobre la democracia, se explica la participación como un componente de la ciudadanía y se identifican otros como la independencia, colaboración, tolerancia, solidaridad y creatividad. Estos componentes son analizados en la escuela, la familia y en las relaciones de amistad de los estudiantes. Entre los resultados, se destaca la insuficiente participación de los estudiantes en la familia y en la escuela, al contrario de sus relaciones de amistad. | es_MX |
dc.format.extent | 1 recurso en línea (145 páginas) | |
dc.language.iso | spa | es_MX |
dc.publisher | Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Educación | |
dc.subject | Participación | |
dc.subject | Maestría | es_MX |
dc.subject | Desarrollo y Planeación de la Educación | es_MX |
dc.subject | Secundaria | |
dc.subject | Citizenship | |
dc.subject | Participation | |
dc.subject | Education | |
dc.subject | Secondary. | |
dc.subject | Ciudadanía | |
dc.title | Educación y ciudadanía. La participación en una escuela secundaria de Aguascalientes | |
dc.type | Thesis | |
Appears in Collections: | Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
cdt160424164712fpdn.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License