Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46828

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMartínez Romo, Sergio
dc.contributor.authorQuinto Simón, Susana
dc.creatorQuinto Simón, Susana
dc.date.accessioned2024-04-16T21:46:31Z-
dc.date.available2024-04-16T21:46:31Z-
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013
dc.identifier.urihttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/46828-
dc.description.abstracthe present dissertation aims to analyze the citizenship formation in the participation of middle school students. The methodological strategy employed is the case study and as data collection methods, the observation and interview. The empirical research and the theoretical references of Bobbio and Touraine about democracy, serve to explain the participation as a component of citizenship and others like independency, collaboration, tolerance, solidarity and creativity. These components are analyzed in the scopes of school, family and friendship relations of the students. Among results, the insufficient participation of students in family and school is highlighted, contrary to their friendship relationships.en
dc.description.abstractLa presente tesis tiene como finalidad analizar la formación de ciudadanía desde el ejercicio de la participación en estudiantes de secundaria. Se emplea el estudio de caso como estrategia metodológica, y como herramientas de obtención de información la observación y la entrevista. Con el trabajo de campo y los referentes de Bobbio y Touraine sobre la democracia, se explica la participación como un componente de la ciudadanía y se identifican otros como la independencia, colaboración, tolerancia, solidaridad y creatividad. Estos componentes son analizados en la escuela, la familia y en las relaciones de amistad de los estudiantes. Entre los resultados, se destaca la insuficiente participación de los estudiantes en la familia y en la escuela, al contrario de sus relaciones de amistad.es_MX
dc.format.extent1 recurso en línea (145 páginas)
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectEducación
dc.subjectParticipación
dc.subjectMaestríaes_MX
dc.subjectDesarrollo y Planeación de la Educaciónes_MX
dc.subjectSecundaria
dc.subjectCitizenship
dc.subjectParticipation
dc.subjectEducation
dc.subjectSecondary.
dc.subjectCiudadanía
dc.titleEducación y ciudadanía. La participación en una escuela secundaria de Aguascalientes
dc.typeThesis
Appears in Collections:Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación

Files in This Item:
File SizeFormat 
cdt160424164712fpdn.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons