Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45925

Title: Radiodifusión y telecomunicaciones en México, sector estratégico o nicho de mercado
Authors: Arroyo Ramírez, Tania
Keywords: privatization
reformas
reforms
telecomunicaciones
radiodifusión
privatizaciones
monopolios
telecommunications
broadcasting
monopoly
Issue Date: 1-Jul-2015
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Politics and Culture; No. 43 (2015): México: de proyecto de nación a modelo de negocio; 57-74
Política y Cultura; Núm. 43 (2015): México: de proyecto de nación a modelo de negocio; 57-74
Abstract: This paper analyzes the implications that the recent adjustments made to the legal framework that regulate telecommunications and broadcasting sectors are going to have over the current Mexican communications model. It argue that such changes privilege the consolidation of a mercantilist and private communications model, which contravenes a media development in the country that truly pays to strengthening civil rights such as freedom of expression or access to information. In parallel, we see that the perverse relationship that has existed for years between the current representative of the Executive, Enrique Peña Nieto, and the company Televisa has impacted fundamentally on the reconfiguration of the existing media-telecom model in our country.
El trabajo analiza las implicaciones que tendrán los recientes ajustes realizados al marco legal que regula tanto al sector telecomunicaciones como al de la radiodifusión, se advierte que tales cambios promueven la consolidación de un modelo de comunicaciones mercantilista y privado, lo cual contraviene un desarrollo mediático en el país que abone verdaderamente al fortalecimiento de derechos civiles como el de la libertad de expresión o el acceso a la información. Paralelamente, se advierte que la perversa vinculación que ha existido durante años entre el actual representante del Ejecutivo, Enrique Peña Nieto y la empresa Televisa ha impactado de manera fundamental en la reconfiguración del modelo media-telecom vigente en nuestro país.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1259
ISSN: 2954-4130
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45925
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons