Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45491

Title: Intersecciones de raza, clase y género en Nuevo México
Authors: Rodríguez-Shadow, María J.
Issue Date: 5-Nov-2007
Publisher: Politics and Culture
Política y Cultura
Politique et culture
Series/Report no.: Política y Cultura; Núm. 14 (2000): Raza/etnia y género; 109-131
Politics and Culture; No. 14 (2000): Raza/etnia y género; 109-131
Abstract: A partir de una extensa revisión de algunas obras sociológicas y antropológicas sobre etnicidad, raza, clase y género, este trabajo plantea que estas categorías sólo pueden ser comprendidas a partir de las procesos políticos, sociales y económicos que las generan. Para ejemplificar esta propuesta, examina cómo se han construido y las ideología sobre y las relaciones de clase, raza y género en Nuevo México a lo largo de 500 años. Argumenta que las mujeres aunque comparten experiencias de género están inmersas en una estructura clasista, proceden de diversos grupos étnicos y tienen identidades políticas y religiosas particu¬lares y distintas preferencias sexuales.
On the basis of an extensive literature review about ethnicity, race, class and gender, this article proposes that these categories only can be understood in the light of the political, social and economic processes that give rise to them. To illustrate this argu-ment, the ways in which class, race and gender relations and ideology have been constructed in New Mexico during the past 500 years are examined. It is suggested that although women share gender- based experiences, they are situated within a class structure, belong to different ethnic groups and have particular political and religio-us identities and sexual preferences.
Description: 
URI: https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/824
ISSN: 2954-4130
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/45491
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons