Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44548

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRamón Lira, Hortencia
dc.creatorRamón Lira, Hortencia-
dc.date2024-03-06-
dc.date.accessioned2024-03-13T22:14:23Z-
dc.date.available2024-03-13T22:14:23Z-
dc.date.issued2024-03-06
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2023102-01
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1453
dc.description
dc.description.abstractThe historic contemporary novel it has been characterized for the distancing of the mimetic representation of the historiografic discourse, and to postulate, instead, determined ideological position. In relation to this last aspect, this essay examines the presence of feminist discourse in the enunciation of the main female character of La invasion, as well the relationship between her statement and the ideas of the French utopian socialist Charles Fourier; the dialogism towards the discourse of the Other, is made more evident when Magdalena returns to Fourier to debate the problems of Women’s liberation.en-US
dc.description.abstractLa novela histórica contemporánea se caracteriza por el distanciamiento de la representación mimética del discurso historiográfico, y por postular, en cambio, determinada postura ideológica. En relación con este último aspecto, este ensayo examina la presencia del discurso feminista en la enunciación del principal personaje femenino de La invasión, así como la intensa relación que existe entre su enunciado y las ideas del socialista utópico francés Charles Fourier; el dialogismo hacia el discurso ajeno se hace más evidente cuando Magdalena retoma a Fourier para defender la liberación de la mujer.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1453/1393-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 102 "La novela histórica en México"; 25-41es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2024 Argumentos. Estudios críticos de la sociedades-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 102 "La novela histórica en México"; 25-41es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.subjectnovela histórica contemporáneaes-ES
dc.subjectfeminismoes-ES
dc.subjectliberación de la mujeres-ES
dc.subjectmetaficciónes-ES
dc.subjectcontemporary historic novelen-US
dc.subjectfeminist discourseen-US
dc.subjectwomen’s liberationen-US
dc.subjectdialogismen-US
dc.subjectmetafictionen-US
dc.titleLa ideología feminista en La invasión, de Ignacio Solareses_MX
dc.title.alternativeFeminist ideology in La invasión, by Ignacio Solaresen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons