Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44540
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44540
Title: | Análisis de condiciones de precariedad en profesores universitarios con base en el tipo de contrato |
Other Titles: | Analysis of precarious conditions in higher education teachers based on the type of contract |
Authors: | Rivera Huerta, Réne Acosta Ochoa, Abril |
Keywords: | profesores educación superior condiciones de trabajo relaciones laborales trabajo teachers higher education working conditions labor relations work |
Issue Date: | 29-Nov-2022 |
Publisher: | División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco |
Series/Report no.: | Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 215-233 |
Abstract: | A partir de la identificación bibliográfica de las dimensiones que caracterizan el trabajo precario, y utilizando diversas técnicas estadísticas y los datos de la Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (2017), este trabajo presenta evidencia de condiciones de precariedad laboral entre un subconjunto del personal docente que se emplea en las instituciones de educación superior en México. Los resultados del análisis de conglomerados y multinomial permiten observar que hay una fuerte asociación entre la presencia de contrato temporal o bien carecer del mismo, y la existencia de condiciones de precariedad laboral. En el conglomerado más precario se agrupan los profesores sin contrato, quienes además de carecer de seguridad social, obtienen los ingresos más bajos. Through the bibliographic identification of the several dimensions that characterizes labour precarity and using analysis of conglomerates and multinomial econometrics, based on data from the National Survey of Occupation and Employment (2017), this paper present evidence of the existence of job insecurity conditions among a subset of the teaching staff employed in higher education institutions in Mexico. The results allow us to observe that there is a strong association between having a temporary contract or not having it, and the existence of precarious work conditions. In the most precarious conglomerate are localized the teachers without a contract, who, in addition to lacking social security, obtain the lowest income. |
Description: | |
URI: | https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1385 |
ISSN: | 0187-5795 |
Other Identifiers: | https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-10 |
Appears in Collections: | Dossier |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License