Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44532
https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44532
Title: | El cambio organizacional de la universidad latinoamericana: apreciaciones para un contexto post pandemia |
Other Titles: | The organizational change of the Latin American university: insights for a post-pandemic context |
Authors: | Ramos Luna, Lorena Litai Cadena López, Aydé |
Keywords: | cambio organizacional universidad latinoamericana educación superior pandemia organizational change Latin American university higher education pandemic |
Issue Date: | 29-Nov-2022 |
Publisher: | División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco |
Series/Report no.: | Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 45-65 |
Abstract: | The objective is to reflect on the organizational change of the Latin American university as a means of adaptation in the post-pandemic context. Based on a critical reflection, the changes needed at four distinct levels are identified: conceptual, concrete, organizational and structural, so that universities in Latin America can adapt to the needs of the region following the pandemic, e.g., a hybrid education and greater preparation in the domain of technological tools. It is concluded that, for this, it is necessary to understand organizational change as a resource for adaptation that is possible thanks to organizational and social learning. El objetivo es reflexionar sobre el cambio organizacional de la universidad latinoamericana como un medio de adaptación en el contexto de la post pandemia. A partir de una reflexión crítica se identifican los cambios que se necesitan en cuatro niveles diferentes: conceptual, concreto, organizacional y estructural, para que las universidades de América Latina puedan adaptarse a las necesidades surgidas en la región después de la pandemia, por ejemplo, una educación híbrida y una mayor preparación en el dominio de herramientas tecnológicas. Se concluye que, para ello, se requiere comprender al cambio organizacional como un recurso para la adaptación que es posible gracias al aprendizaje organizacional y social. |
Description: | |
URI: | https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1373 |
ISSN: | 0187-5795 |
Other Identifiers: | https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-02 |
Appears in Collections: | Dossier |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License