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Title: La publicidad gubernamental en el régimen de la Cuarta Transformación nacional
Other Titles: Governmental advertising in the regime of the fourth national transformation
Authors: Esteinou Madrid, Javier
Keywords: Propaganda gubernamental
Ley general de comunicación social
monopolios comunicativos
Ley Chayote
concentración informativa
Government propaganda
General Law of Social Communication
communication monopolies
Chayote Law
information concentration
Issue Date: 4-Nov-2022
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 99: "Procesos de comunicación en la Cuarta Transformación"; 139-169
Abstract: Despite the fact that in 2021 the Supreme Court of Justice of the Nation demanded that the Legislative Power prepare a new "General Law of SocialCommunication" before the end of the ordinary period of the LXV Legislature, which would sufficiently remedy the obligations related to the distribution of the government advertising established in the Constitutional Reform of Telecommunications and Broadcasting of 2014, the Congress of the Union did not comply with such institutional obligation. Said relevant contempt allowed the toxic "Chayote Law" to continue in force, becoming an intentional act of political-institutional rebellion against the core nature of the republican State, the historical foundation of the Mexican nation. Therefore, it is essential that civil society demand that the Congress of the Union repeal the current General Law of Social Communication and prepare a new legal framework that does not repeat the vices of the "Chayote Law” but complies with the basic constitutional precepts. defense of freedom of expression, the right to information, the rights of audiences, especially, in a context as fragmented and polarized as the one experienced in the country.
No obstante que en 2021 la Suprema Corte de Justicia de la Nación le exigió al Poder Legislativo que antes de concluir el periodo ordinario de la LXV Legislatura elaborara una nueva "Ley General de Comunicación Social" que subsanara suficientemente las obligaciones relativas a la distribución de la publicidad gubernamental establecidas en la Reforma constitucional de las telecomunicaciones y la radiodifusión del 2014, el Congreso de la Unión no cumplió con tal obligación. Dicho desacato permitió que continuara la vigencia de la toxica “Ley Chayote” convirtiéndose en un acto intencional de rebeldía político-institucional contra la naturaleza medular del Estado republicano, fundamento histórico de la nación mexicana. Por ello, es fundamental que la sociedad civil demande al Congreso de la Unión que abrogue la actual Ley general de comunicación social y prepare un nuevo marco jurídico que no repita los vicios de la “Ley Chayote”, sino que cumpla con los preceptos constitucionales básicos de defensa a la libertad de expresión, el derecho a la información, los derechos de las audiencias, etcétera. especialmente, en un contexto tan fragmentado y polarizado como el que se vive en el país.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1355
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202299-05
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