Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44494

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRamos Muñoz, Dora Elia
dc.contributor.authorNavarro Martínez, Sergio Iván
dc.contributor.authorMena Farrera, Ramón Abraham
dc.creatorNavarro Martínez, Sergio Iván-
dc.creatorRamos Muñoz, Dora Elia-
dc.creatorMena Farrera, Ramón Abraham-
dc.date2021-09-27-
dc.date.accessioned2024-03-13T22:14:19Z-
dc.date.available2024-03-13T22:14:19Z-
dc.date.issued2021-09-27
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/2021962-02
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1264
dc.description
dc.description.abstractIn 2020 health emergency shocked educational system at all levels. It revealed the profound inequality that exists in the social, cultural and economic spheres in different sectors of the of the student population. The classroom was extinguished as a democratizing element of the students, and when this link was broken, the unequal conditions were exposed. The article argues from the analysis of conversations and questionnaires applied to the academic-student community of El Colegio de la Frontera Sur, the challenges of the use of information and communication technologies (ICT) in times of COVID-19. Among the main findings is that the confinement exposed the challenges of pedagogical updating and institutional organization; more than just connectivity and digital literacy. But even more importantly, it shows the resistance that was built from students and teachers.en-US
dc.description.abstractLa situación de emergencia sanitaria del 2020 sacudió el sistema educativo y dejó en evidencia la profunda desigualdad en los ámbitos sociales, culturales y económicos de la población estudiantil. El aula se extinguió como elemento democratizador de los estudiantes y, al quebrarse este eslabón, se expusieron las condiciones de desigualdad. El artículo plantea, —a partir del análisis de conversatorios y cuestionarios aplicados a la comunidad académico-estudiantil de posgrado de El Colegio de la Frontera Sur— los desafíos del uso de las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) en tiempos de la COVID-19. Entre los hallazgos más relevantes se encuentra que el confinamiento trajo consigo retos y desafíos en la actualización pedagógica y en la organización institucional; en materia de conectividad y en temas de alfabetización digital. Pero la lección más importante que deja tiene que ver con: la resistencia construida desde estudiantes y docentes.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1264/1223-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 96, Tomo II: "El impacto de la covid-19 en la educación superior, la salud y las emociones"; 41-63es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2021 Argumentos. Estudios críticos de la sociedades-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 96, Tomo II: "El impacto de la covid-19 en la educación superior, la salud y las emociones"; 41-63es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.subjecttecnología de la información y de la comunicaciónes-ES
dc.subjectresistenciaes-ES
dc.subjectSureste de Méxicoes-ES
dc.subjectpostgraduate educationen-US
dc.subjectnon-presential educationen-US
dc.subjectinformation and communication technologyen-US
dc.subjectresistanceen-US
dc.titlePosgrado y educación no presencial: Un estudio desde las resistenciases_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons