Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44451

Title: “Ahora me siento más mexicano, más de lo que pensé”: Identidad migrante en una secundaria mexicana
Authors: Franco García, Martha Josefina
Keywords: estudiantes
migración
identidad
escuela
students
migration
identity
school
Issue Date: 30-Aug-2019
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 90: "Miradas a la migración, el auge de los refugiados en América Latina"; 197-214
Abstract: This is a qualitative study carried out in a technical secondary school in the state of Puebla, which identifies identity aspects linked to the schooling of migrant students. The experience of these students varies according to the time they have lived both in Mexico and in the United States, their family conformations and their future perspectives; however, most teachers do not notice this, recognizing them as different from the academic difficulties that they present, without recognizing their potentialities. Even so, the transit between curricula and their transnational multicultural experiences, constitute them identitarianally from reflection, comparison, recognition of diversity, generational integration and multiple territorial belonging.
Estudio cualitativo realizado en una secundaria técnica en el estado de Puebla, que identifica aspectos identitarios vinculados con la escolarización de estudiantes migrantes. La experiencia de estos alumnos varía según el tiempo que han vivido tanto en México como en Estados Unidos, sus conformaciones familiares y sus perspectivas a futuro; no obstante, la mayoría de los profesores pasan por alto esto, reconociéndolos como diferentes a partir de las dificultades académicas que presentan, sin reconocer sus potencialidades. Aún así, el tránsito entre currículas y sus experiencias multiculturales trasnacionales, los constituyen identitariamente desde la reflexión, la comparación, el reconocimiento a la diversidad, la integración generacional y la pertenencia territorial múltiple.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1096
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44451
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons