Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44342

Title: La práctica artística como generadora de sujetos políticos: Una lectura de Jacques Ranciére
Authors: Escudero, María Carolina
Keywords: estética política
subjetividad
Wuppertal Dance Theatre
political esthetic
subjectivity
Wuppertal Dance Theatre
Issue Date: 26-Aug-2009
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 60: "El individuo en la sociedad contemporánea"; 27-39
Abstract: El propósito de este texto es presentar las tesis de Jacques Ranciére en torno de la estética política, entendida como un modo de composición del orden social situado sobre una distorsión y, a partir de ella, analizar la práctica de creación y composición de la Wuppertal Dance Theatre de Pina Bausch. Esto, con el interés de mostrar cómo esta compañía de danza logra poner en cuestión, a partir de nuevas formas de composición, los modos de percepción hegemónicos de las sociedades contemporáneas. Quisiera referir, también, cómo la puesta en evidencia de la distorsión a partir de la generación de nuevas composiciones deviene en la construcción de sujetos políticos al poner en relación nuevas formas de visibilidad y organización con la crítica a los modos de experiencia del hombre contemporáneo. Palabras claves: estética política, subjetividad, Wuppertal Dance Theatre.
The aim of this text is to present the thesis of Jacques Ranciére around the political esthetic, understood as a way of social order composition situated on a distortion. About this conception I am going to analyze the practice of creation and composition of the Wuppertal Dance Theatre of Pina Bausch. This, with the interest of showing how this dance company manages to put in question, starting on new forms of composition, the hegemonic ways of perception in the contemporary societies. I want to refer how the evidence of distortion became the construction of politic subjectivity. This is possible after making acquaintance of new forms of visibility and organization with the critic of the contemporary man’s experience modes. Key words: political esthetic, subjectivity, Wuppertal Dance Theatre.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/382
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44342
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons