Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44292

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAparicio Cabrera, Abraham
dc.creatorAparicio Cabrera, Abraham-
dc.date2011-12-05-
dc.date.accessioned2024-03-13T22:14:00Z-
dc.date.available2024-03-13T22:14:00Z-
dc.date.issued2011-12-05
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44292
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/275
dc.description
dc.description.abstractThis theorist paper looks at the importance of private consumption expenditure growth in the achievement of individual happiness and life satisfaction. In the first section it summarizes the main empirical results of panel studies and correlation using country level data; in the second section it reviews different conceptions about happiness; the third section deal with consumers´ aspirations in order to obtain happiness, and in the fourth section it proposes a theoretical model, based on personal happiness-conceptual-referent, in order to explain why the increase in consumption may have an ambiguous or not significant influence on subjective well-being, taking into account both the resources and the aspirations of consumer. The paper ends pointing out some guidelines for a future empirical research.en-US
dc.description.abstractEste artículo estudia a nivel teórico la importancia del crecimiento del gasto de consumo en la consecución de la felicidad individual y la satisfacción con la vida. En la primera parte se resumen los principales resultados empíricos a nivel micro (estudios de panel) y a nivel macro (datos de países); en la segunda parte se revisan diferentes concepciones de felicidad; en la tercera se aborda la importancia de las aspiraciones de consumo en la consecución de la felicidad; y en la cuarta parte se propone un modelo teórico, basado en el referente conceptual de felicidad del individuo, para explicar porqué el incremento del consumo puede ejercer una influencia ambigua o poco significativa sobre el bienestar subjetivo, tomando en cuenta las aspiraciones de consumo y los recursos con que cuenta el consumidor. El artículo finaliza señalando algunas líneas para futuros trabajos empíricos que corroboren las hipótesis planteadas.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/275/274-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 67: "La sociedad compleja: el pensamiento científico y la práctica sensitiva"; 67-93es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2018 Argumentos: Estudios críticos de la sociedades-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 67: "La sociedad compleja: el pensamiento científico y la práctica sensitiva"; 67-93es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.subjectconsumoes-ES
dc.subjectaspiracioneses-ES
dc.subjectfelicidades-ES
dc.subjectéticaes-ES
dc.subjectbienestares-ES
dc.subjectsubjetividades-ES
dc.subjectconsumptionen-US
dc.subjectaspirationsen-US
dc.subjecthappinessen-US
dc.subjectethicsen-US
dc.subjectsubjective well-beingen-US
dc.titleBienestar subjetivo del consumidor: y concepto de felicidades_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons