Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44193

Title: Narrativas de violencia y resistencia de la infancias zapatistas: Educación autónoma y contrainsurgencia en Chiapas
Authors: Rico Montoya Angélica,
Keywords: infancia indígena
resistencia
contrainsurgencia
educación autónoma
socialización
indigenous children
resistance
low intensity warfare
Zapatista autonomous education
socialization
Issue Date: 31-Aug-2016
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 81: "Infancias y juventudes en contexto de violencia, movilización social y resistencia"; 13-35
Abstract: El movimiento indígena zapatista es un caso paradigmático de resistencia y organización ante la violencia política y la contrainsurgencia, por más de tres décadas. Más que una propuesta política y económica, la autonomía representa una amplia iniciativa sociocultural, educativa y de formación de nuevos sujetos, expresada en las permanencias y transformaciones en torno a las nociones de infancia y educación. A partir de narrativas de infancia de cinco madres, testimonios de dos abuelos y charlas con niñas y niños, se analiza la relación madre-niño en las prácticas socio educativas, políticas y de resistencia ante la guerra, así como su incidencia en el cambio y resignificación de subjetividades de los individuos más que como víctimas de guerra, como sujetos que se reinventan y participan al interior del movimiento rebelde.
The militarization of the country that is rationalized by the Government of Mexico as the only way to contain crime, not only generates insecurity among the population, but fear and social demobilization. In this sense, the Zapatista indigenous movement is a case of resistance and organization against low intensity warfare, for more than three decades. More than a political and economic proposal, autonomy; represents a broad cultural and educational initiative to create new social subjects, expressed in the permanence and transformations around the notions of childhood and education. Through histores of mothers and conversations with the children, the impact of socialization and autonomous education is analyzed in terms of change and redefinition of their subjectivities, rather than as victims of war, as subjects who reinvent themselves and participate actively within the insurgency.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/76
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44193
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons