Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44120

Title: Participación política de usuarios de Internet a través de memes: Anotaciones sobre el caso de Enrique Peña Nieto
Other Titles: Political participation of Internet users through memes: Notes on the case of Enrique Peña Nieto
Authors: Collado Campos, Alejandra Nallely
Keywords: memes
política
participación
encuestas
discurso
usuarios
memes
politics
participation
surveys
discourse
users
Issue Date: 9-Mar-2021
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 94: "La Ciudad de México, problemas públicos, derechos humanos y participación ciudadana"; 267-290
Abstract: Los memes son unidades de transmisión cultural. Transfieren información y se reproducen en un medio determinado transformándose durante el proceso, difundiéndose como un virus. No obstante, el meme no se autorreplica: requiere de sujetos que lo retransmitan. Los escenarios de nuevas tecnologías y comunicación sitúan al usuario en un lugar primordial por su modalidad activa y su capacidad de apropiación, resignificación y producción de discursos. En este artículo se explican los resultados de encuestas realizadas a usuarios y consumidores de memes políticos en fanpages de sátira política durante el final del sexenio de Enrique Peña Nieto, en México. De éstas surge la conclusión de que los memes son una extensión de la cultura política y del contexto presente en toda su dinámica de creación, difusión, apropiación y reproducción.
Memes are units of cultural transmission. They transfer information and reproduce in a specific media, transforming during the process, spreading like a virus. However, the meme does not self-replicate: it requires subjects to retransmit it. The scenarios of new technologies and communication places the user in a fundamental place for their active modality and their capacity for appropriation, resignification and production of discourses. This paper explains the results of surveys carried out on users and consumers of political memes on political satire fanpages during the end of Enrique Peña Nieto’s six-year term, in Mexico. From these arises the conclusion that memes are an extension of political culture and the present context in all its dynamics of creation, diffusion, appropriation and reproduction.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1076
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202094-11
Appears in Collections:Diversa

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons