Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44083

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBinimelis Espinoza, Helder
dc.creatorBinimelis Espinoza, Helder-
dc.date2010-04-28-
dc.date.accessioned2024-03-13T22:13:00Z-
dc.date.available2024-03-13T22:13:00Z-
dc.date.issued2010-04-28
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44083
dc.identifier.issn0187-5795
dc.identifier.urihttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/358
dc.description
dc.description.abstractThis article proposes the recovery of Critical Theory with the purpose of reflecting about Knowledge Society. On first place, the paper discusses the economicist and anti- technological absences, silences, and theoretical reductionisms. Secondly, it highlights the main conflicts and exclusions produced by dominant social actors that ideologically legitimate and naturalize development views. Finally, taking into account the experience of individual and collective users of information and communication technologies, and the appearance of new or renewed social and political values, it is proposed a theoretical discussion about a new Knowledge Society based on emancipation.en-US
dc.description.abstractEl presente artículo propone la recuperación de la teoría crítica para reflexionar sobre la denominada sociedad del conocimiento. Se discute, en primer lugar, en torno a las ausencias, silencios y reducciones teóricas, ya sea economicistas o antitecnológicas. En segundo lugar, los conflictos y exclusiones generados por los actores sociales dominantes que legitiman y naturalizan ideológicamente visiones de desarrollo. Finalmente, a partir de la experiencia individual y colectiva de usuarios de tecnologías de información y comunicación, y la emergencia de nuevos o renovados valores sociales y políticos, se propone una discusión teórica acerca de una futura y posible sociedad del conocimiento basada en la emancipación.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherDivisión de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilcoes-ES
dc.relationhttps://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/358/357-
dc.relation.ispartofseriesArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 62: "Procesos educativos en América Latina: política, mercado y sociedad"; 203-224es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2018 Argumentos: Estudios críticos de la sociedades-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArgumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 62: "Procesos educativos en América Latina: política, mercado y sociedad"; 203-224es-ES
dc.source0187-5795-
dc.source0187-5795-
dc.subjectsociedad del conocimientoes-ES
dc.subjectteoría críticaes-ES
dc.subjectemancipaciónes-ES
dc.subjectknowledge societyen-US
dc.subjectcritical theoryen-US
dc.subjectemancipationen-US
dc.titleHacia una sociedad del conocimiento como emancipación: Una mirada desde la teoría críticaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
Appears in Collections:Diversa

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons