Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44003

Title: Prácticas de lectura y experiencias de ser mujer (es) en el Círculo de lectura de Morras Chidas
Authors: Andrés Rodríguez, Laura
Asesor(es): Hernández Zamora, Gregorio
Keywords: Feministas
Lectoras
Prácticas de lectura
Experiencias
Significados
Mujeres
Literacy practice
Experiences
Meanings
Women
Female readers
Feminists.
Maestría
Desarrollo y Planeación de la Educación
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco
Abstract: The reading has been studied through a cognitive approach which seems it as an individual and decontextualized ability. In addition, some Feminisms have recuperated the experience to refer a process in which people can give sense to the world. This research relies on the Literacy New Studies (Gee, 2000; Barton y Hamilton; 2000; Hernández, 2003, 2019), so the reading is a social practice which it is not only a leisure activity, but it is an activity which has formative and transformative impacts on the people. Furthermore, the Feminisms (Scott, 1991; de Lauretis, 1992; Brah, 2011) draws on the category experience because it helps to understand that identities and subjectivities are always changing. The main purpose is to analyse how the literacy practices’ meanings are related to the experiences as being women between the participants in the Círculo de lectura de Morras Chidas. This is a readers/ writer’s community, female exclusive, which gather to read Latin American female writers It has been done participant observation based on Ethnography in seven reading meetings, also eight interviews in two phases. Some findings are the literacy practices have a recreational, emotional and politic meanings in connection with experiences as being female readers, feminists, women in social interaction with other women and as subjects in permanent education. The study might indicate that in this group, the women transform their literacy practices, and the participation is given by their needs and particular concerns about the reading of female writers.
Desde una mirada tradicional, la lectura ha sido estudiada a través de una visión reducida que la concibe como habilidad individual, cognitiva y descontextualizada. Por otro lado, algunas perspectivas feministas han retomado la experiencia por conformar un proceso con el que las personas dan sentido al mundo. Esta investigación con base en los Nuevos Estudios de Literacidad (Gee, 2000; Barton y Hamilton; 2000; Hernández, 2003, 2019), considera que la lectura es una práctica social situada, es decir, no es solo un medio de entretenimiento, sino una actividad que tiene consecuencias formativas y transformativas sobre las personas. Asimismo, desde ciertas teorías feministas (Scott, 1991; de Lauretis, 1992; Brah, 2011), la categoría de experiencia permite entender que las identidades y las subjetividades están en permanente constitución. El objetivo principal es comprender cómo se transforma la diversidad de experiencias de ser mujer(es) a partir de las prácticas de lectura entre las participantes del Círculo de lectura de Morras Chidas. Una comunidad de lectoras/escritoras, autogestiva, conformada por mujeres que se reúnen a leer a autoras latinoamericanas en la CDMX. Se realizó observación participante en siete sesiones de lectura y ocho entrevistas semiestructuradas. Entre los hallazgos se encuentran que las prácticas tienen un sentido recreativo, emocional y político que se construyen en comunidad; además de que generan diálogos sobre libros y el mundo. Lo anterior se relaciona con las diversas experiencias de las Morras Chidas: ser lectora, ser feminista, ser sujeta en formación y ser/estar con otras mujeres. Las conclusiones son: los significados de ser mujeres transforman las prácticas de lectura en este espacio y la participación responde a necesidades e intereses particulares sobre la lectura de escritoras
URI: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/44003
Appears in Collections:Maestría en Desarrollo y Planeación de la Educación

Files in This Item:
File SizeFormat 
cdt120324211638phsw.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons