Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/42534

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJuan B. Climént Bonilla,
dc.creatorJuan B. Climént Bonilla,-
dc.date2013-10-18-
dc.date.accessioned2023-10-20T21:24:08Z-
dc.date.available2023-10-20T21:24:08Z-
dc.date.issued2013-10-18
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/42534
dc.identifier.urihttps://sociedadesruralesojs.xoc.uam.mx/index.php/srpma/article/view/230
dc.description
dc.description.abstractAbstract. This research focuses on the analysis of several factors that affect, positively or negatively, the sustained development of academic and professional competencies of students and graduates of the School of Veterinary Medicine in Mexico. To this end, a purposive sample of curricula (study plans and information related to them) of 16 veterinary education institutions was reviewed. One of these institutions is from the United States —whose curricula served as a referential basis and framework for this research— and 15 from Mexico. The study highlights three education and training approaches —depending on the arrangement of nine subject areas— to the character and dimensions of veterinary education in Mexico, in addition to pointing out different consistency factors, relevant to students’ and graduates’ competencies development that could serve as guidelines to improve institutional performance for the veterinary profession.en-US
dc.description.abstractResumen. La investigación que abarca este artículo, se centra en el análisis de diversos factores que afectan, positiva o negativamente, el desarrollo sostenido de las competencias académico-profesionales de estudiantes y egresados de la carrera de medicina veterinaria en México. Para ello, se revisó una muestra fundamentada de 16 currículos (planes de estudio e información relativa a éstos) de diferentes instituciones de educación superior que imparten dicha carrera; de estas instituciones, una es de los Estados Unidos –cuyo plan de estudios sirvió de base y marco referencial para la investigación– y 15 al interior de México. El estudio destaca tres enfoques de formación de competencias –en el concierto de nueve áreas disciplinarias afines– sobre el carácter y las dimensiones de la educación veterinaria en México, así como distintos factores de consistencia en la preparación de estudiantes y egresados, que pueden servir de pauta para mejorar la gestión institucional de la carrera.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherRural Societies, Production and Environmenten-US
dc.publisherSociedades Rurales, Producción y Medio Ambientees-ES
dc.publisherSociétés rurales, production et environnementfr-FR
dc.relationhttps://sociedadesruralesojs.xoc.uam.mx/index.php/srpma/article/view/230/228-
dc.relation.ispartofseriesRural Societies, Production and Environment; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92es_MX
dc.relation.ispartofseriesSociedades Rurales, Producción y Medio Ambiente; Núm. 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92es_MX
dc.relation.ispartofseriesSociétés rurales, production et environnement; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92es_MX
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceRural Societies, Production and Environment; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92en-US
dc.sourceSociedades Rurales, Producción y Medio Ambiente; Núm. 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92es-ES
dc.sourceSociétés rurales, production et environnement; No 25 (2014): Vol. 13; No. 25, 2013; 45-92fr-FR
dc.titleUn análisis sobre la consistencia de la formación de competencias en educación veterinariaes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons