Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/41302

Title: Sobre la universidad y la democracia
Other Titles: About university and democracy
Authors: Arocena, Rodrigo
Issue Date: 29-Nov-2022
Publisher: División de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco
Series/Report no.: Argumentos. Estudios críticos de la sociedad; Núm. 100: "Universidades latinoamericanas. Antiguos y nuevos desafíos"; 69-83
Abstract: The rise of authoritarianism aggravates the damages stemming from environmental degra­dation and social inequality. The three problems are closely related to scientific and tech­nological knowledge as a factor of power. Transitions to environmental sustainability with social justice require transformations that pay attention to such knowledge. Universities can make a substantive contribution to such aims. They have shown their potential to face the pandemic in Latin America. To go forwards, the relations between university and democracy in an ample sense need to be explored.
Los perjuicios crecientes de la degradación ambiental y la desigualdad social se ven agravados por el auge del autoritarismo. Los tres problemas están estrechamente ligados al papel del conocimiento científico y tecnológico como factor de poder. Las transiciones hacia la sus­tentabilidad ambiental con justicia social requieren transformaciones que incluyan al cono­cimiento. A ello pueden hacer una gran contribución las universidades. Su potencial ha sido puesto de manifiesto en América Latina en el enfrentamiento a la pandemia. Avanzar en esa dirección pasa por explorar las relaciones entre universidad y democracia en sentido amplio.
Description: 
URI: https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1375
ISSN: 0187-5795
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-03
Appears in Collections:Dossier

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons