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Title: Valores como componente de la cultura organizacional:: una aproximación empírica en la región oriente del Estado de México
Other Titles: Values as a component of organizational culture:: an empirical approach in the eastern region of the State of Mexico.
Authors: Bernal, José Luis
Alpuche de la Cruz, Ezequiel
Keywords: ética organizacional
valores
cultura organizacional, interiorización de valores, región oriente del Estado de México, Análisis de Componentes Principales, Análisis de Clúster.
Análisis de Componentes Principales
organizational culture, internalization of values, eastern region of the State of Mexico, principal component analysis, cluster analysis.
organizational ethic
values
eastern region of the State of Mexico
Principal Component Analysis
Issue Date: 15-Aug-2023
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco.
Series/Report no.: Administración y Organizaciones; Vol. 26 No. 51 (2023): Administración y Organizaciones (Edición continua)
Administración y Organizaciones; Vol. 26 Núm. 51 (2023): Administración y Organizaciones (Edición continua)
Abstract: The objective of this work is to empirically identify the degree of internalization of values ​​as components of organizational culture in a group of companies in the eastern region of the State of Mexico. To this end, a survey was adapted and applied to one hundred and four companies in the region. To analyze the data thus collected, the statistical technique of principal components is used, as well as the cluster analysis to identify the degree of internalization and the grouping of the values. To conclude that the companies analyzed in the region have managed to internalize the philanthropic-ethical values ​​and have adopted them as part of their culture but that they should strive to internalize the values ​​referring to legality. The dimensions in which they have managed to internalize them are the orientation towards the results and orientation towards the personnel.
El objetivo de este trabajo es identificar empíricamente el grado de interiorización de los valores como componentes de la cultura organizacional en un grupo de empresas de la región oriente del Estado de México. Con este fin, se adaptó y aplicó una encuesta a ciento cuatro empresas de la región. Para analizar los datos recopilados, se utiliza la técnica estadística de componentes principales, así como el análisis de clúster para identificar el grado de interiorización y la agrupación de los valores. Para concluir que las empresas analizadas de la región han logrado interiorizar los valores filantrópico-éticos y los han adoptado como parte de su cultura pero que deben esforzarse en interiorizar los valores referentes a la legalidad. Las dimensiones en las que han logrado interiorizarlos son la orientación hacia los resultados y orientación hacia el personal.   
Description: 
URI: https://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/521
ISSN: 2683-2534
Other Identifiers: https://doi.org/10.24275/EVFL5895
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