Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/41257

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSaldaña Morales, Sylvia Violeta
dc.creatorSaldaña Morales, Sylvia Violeta-
dc.date2023-04-01-
dc.date.accessioned2023-10-20T21:08:20Z-
dc.date.available2023-10-20T21:08:20Z-
dc.date.issued2023-04-01
dc.identifierhttps://doi.org/10.24275/uam/xoc/dcsh/rayo/2023v26n50/Saldana
dc.identifier.issn2683-2534
dc.identifier.urihttps://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/510
dc.description
dc.description.abstractThe research was carried out in the higher educational field and seeks to demonstrate the relationship between Suchmanmethodological strategies and the mastery of scientific inquiry skills in students of a public university organization in Lima.It was oriented with the positivist paradigm, quantitative approach, basic type, descriptive level and non-experimental,linear correlational design. The sample, chosen intentionally and non-probabilistically, was made up of 55 students of theVIII and X academic semesters of the Faculty of Education, specialty: Primary, subject: Natural Sciences. The instrumentsare valid and reliable (0.979 and 0.83, respectively). The results report the existence of a positive and significant relationshipbetween both variables, so the problem statement, hypothesis formulation, data collection, hypothesis evaluation andconclusions are related to the domain of scientific inquiry. It is concluded that university students are acquiring deficientteacher training to teach science.en-US
dc.description.abstractLa investigación se realizó en el campo educativo superior y busca demostrar la relación entre las estrategias metodológicasSuchman y el dominio de capacidades de indagación científica en estudiantes de una organización universitaria pública deLima. Se orientó con el paradigma positivista, enfoque cuantitativo, tipo básico, nivel descriptivo y diseño no experimental,correlacional lineal. La muestra, elegida de manera intencional no probabilística, estuvo conformada por 55 estudiantesdel VIII y X semestres académicos de la Facultad de Educación, especialidad: Primaria, asignatura: Ciencias Naturales. Losinstrumentos son válidos y confiables (0.979 y 0.83, respectivamente). Los resultados reportan la existencia de una relaciónpositiva y significativa entre ambas variables, por lo que el planteamiento del problema, formulación de hipótesis, recolecciónde datos, evaluación de hipótesis y conclusiones, se relacionan con el dominio de la indagación científica. Se concluyeque los universitarios están adquiriendo deficiente formación docente para enseñar ciencia.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco.es-ES
dc.relationhttps://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/510/398-
dc.relation.ispartofseriesAdministración y Organizaciones; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Administración y Organizacioneses_MX
dc.relation.ispartofseriesAdministración y Organizaciones; Vol. 26 No. 50 (2023): Administración y Organizacioneses_MX
dc.rightsDerechos de autor 2023 Administración y Organizacioneses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceAdministración y Organizaciones; Vol. 26 No. 50 (2023): Administración y Organizacionesen-US
dc.sourceAdministración y Organizaciones; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Administración y Organizacioneses-ES
dc.source2683-2534-
dc.subjectEstrategias educativases-ES
dc.subjectenseñanza y formaciónes-ES
dc.subjectindagación científicaes-ES
dc.subjectorganismo de enseñanzaes-ES
dc.subjectdidactic strategiesen-US
dc.subjectteaching and trainingen-US
dc.subjectscientific inquiryen-US
dc.subjecteducational organizationsen-US
dc.titleEstrategias metodológicas Suchman y dominio de capacidades de indagación científica en estudiantes de una universidad pública de Limaes_MX
dc.title.alternativeSuchman methodological strategies and mastery of scientific inquiry skills in students of a public university in Limaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons