Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/38827

Title: El campo institucional del emprendimiento creativo: una primera aproximación en México y Colombia
Other Titles: The institutional field of creative entrepreneurship: a first glance in México and Colombia
Authors: Cortázar Triana, Daniel
Keywords: Organización cultural
Creatividad
Gestión de la producción
Economía de la cultura
Emprendedores
Cultura del trabajo
Cultural organizational
Creativity
Production management
Cultural economy
Entrepreneur
Issue Date: 8-Dec-2021
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco.
Series/Report no.: Administración y Organizaciones; Vol. 24 No. 47 (2021): Administración y Organizaciones; 66-88
Administración y Organizaciones; Vol. 24 Núm. 47 (2021): Administración y Organizaciones; 66-88
Abstract: The art field has been studied from the sub sectors that compose it, and that has disabled the research of similarities between organizations from this particular sector. This article pretends an approach to a first classification of the field from the characteristics of the creative entrepreneurs to open the dialogue about its structure. First a new organizational classification based on the resemblances that exist within the institutional logics that allow a network explanation of this field is presented. Then the effect of this structure in individuals is presented. Finally, it is exemplified with an empirical study of colombian and mexican artistic organizations. As a conclusion the new organizational model will be presented to explain this classification which allows a study of the importance of identity in the structuration of processes.
El campo del arte se ha trabajado tradicionalmente desde los subsectores económicos que lo componen, lo cual ha imposibilitado el estudio de semejanzas entre organizaciones que lo componen. Este artículo pretende acercarse a una primera clasificación del campo desde las características propias de los emprendedores creativos para abrir un diálogo sobre la estructuración del mismo. Para eso se presenta una clasificación organizacional desde las similitudes que existen a partir de las lógicas institucionales que permiten explicar este campo como una red. A partir de ahí se explicará el efecto que tiene esta estructuración en la configuración de identidades de los artistas. Finalmente se ejemplifica en un estudio empírico de organizaciones artísticas en México y Colombia para entender cómo se desarrollan estas diferentes categorías. Como conclusión se presentará el nuevo modelo organizacional para explicar esta clasificación lo cual permite estudiar la trascendencia de la identidad en la estructuración de procesos.
Description: 
URI: https://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/454
ISSN: 2683-2534
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/38827
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons