Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/38824

Title: The use of beaches for tourism business: Comparative study in Mexico: Nuevo Vallarta – Cancun
Other Titles: La playa como uso de negocios turísticos: Estudio comparativo en México: Nuevo Vallarta - Cancún
Authors: Sonda de la Rosa, Ricardo
García Morales, Evelyn
Gutiérrez Castro, Ily
Keywords: Tourism
Tourism Industry
Beach
Commerce
Comercio
Industria turística
Playa
Turismo
Issue Date: 8-May-2021
Publisher: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco.
Series/Report no.: Administración y Organizaciones; Vol. 24 No. 46 (2021): Administración y Organizaciones; 30-49
Administración y Organizaciones; Vol. 24 Núm. 46 (2021): Administración y Organizaciones; 30-49
Abstract: Las playas constituyen los lugares de mayor interés en los destinos turísticos de México, donde se desarrollan diversas actividades enfocadas al comercio. Es pertinente conocer y analizar para proyectar su crecimiento, estancamiento, retraimiento o diversificación. El propósito de la investigación es realizar un análisis comparativo de negocios turísticos entre dos destinos turísticos en fase de consolidación, Nuevo Vallarta y Cancún. De acuerdo al modelo de Ciclo de Vida Turístico de los destinos turísticos desarrollado por Richard Butler. La metodología utilizada se centra cualitativamente en un estudio de caso. Los resultados se describen las similitudes y diferencias de los negocios turísticos de Cancún y Nuevo Vallarta, marcando una similitud en sus giros, pero distintos en su número. Cancún es el que cuenta con el mayor número de negocios turísticos. Por tanto, el resultado servirá como un pequeño aporte para observar a Cancún o Nuevo Vallarta en la toma de decisiones en materia de innovación y fortalecimiento de la industria como proveedora de productos y servicios ofrecidos relacionados con la demanda.
Beaches constitute the most famous attractions at tourist destinations in Mexico, where various activities focused on trade are developed; it is pertinent to know and analyze to project its growth, stagnation, withdrawal, or diversification. The purpose of the research is to perform a comparative analysis of tourism businesses between two tourist destinations in the consolidation phase, Nuevo Vallarta and Cancun, according to the Tourism Lifecycle of Richard Butler's tourist destinations. The methodology used is qualitatively focused on a case study. In the results section, Cancun and Nuevo Vallarta's tourist businesses' similarities and differences are described, marking a similarity in their turns but different in their number. Cancun is the one with the most significant number of tourist businesses. Therefore, the result will serve as input shortly to Cancun or Nuevo Vallarta for future decision-making regarding innovation and strengthening the industry of products and services offered and demanded.
Description: 
URI: https://rayo.xoc.uam.mx/index.php/Rayo/article/view/444
ISSN: 2683-2534
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/38824
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons