Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36761

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAntonio Carlos (Tunico) Amancio da Silva,
dc.creatorAntonio Carlos (Tunico) Amancio da Silva,-
dc.date2015-04-30-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:18:02Z-
dc.date.available2022-10-05T00:18:02Z-
dc.date.issued2015-04-30
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36761
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/593
dc.description
dc.description.abstractAbstract: Most Latin American cinema between the 1930s and the 1960s tried to imitate the Hollywood paradigm, but there were other films that mocked it in parodies. This paper is about a Hollywood film, Samson and Delilah (1949), directed by Cecil B. DeMille, and two parodies of it, produced in Latin America: Nem Sansão Nem Dalila (1954) was starred by the Brazilian comedian Oscarito, and Lo que le pasó a Sansón (1955) was starred by the Mexican comedian Tin Tan. Both these comedies, with a political twist to them, offer an opportunity to start a new trend of research, that comparative studies in Latin American cinema, as well as that of a comparison between Latin American cinema and classical Hollywood.en-US
dc.description.abstractResumen: En gran parte del cine latinoamericano producido entre 1930 y 1960 se trató de imitar el paradigma hollywoodense, pero también se produjeron otras películas que se burlaban de este cine a través de parodias. Este artículo trata sobre una película holywoodense, Samson and Delilah (1949), dirigida por Cecil B. DeMille, y dos parodias de la misma, producidas poco después en Latinoamérica: Nem Sansão Nem Dalila (1954), protagonizada por el comediante brasileño Oscarito, y Lo que le pasó a Sansón (1955), estelarizada por el comediante mexicano Tin Tan. Ambas comedias dirigen una mirada crítica al contexto político de sus países en la época de su producción y ofrecen la oportunidad de iniciar una nueva línea de investigación en los estudios sobre el cine latinoamericano, precisamente los estudios comparativos entre el cine regional y el cine hollywoodense clásico.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/593/589-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 35 (2015): No. 35: Humor y política en la comunicación audiovisual y digital; 11-19es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 35 (2015): No. 35: Humor y política en la comunicación audiovisual y digital; 11-19es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleTin Tan y Oscarito: humor y política en el cine de México y Brasiles_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons