Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36717

Title: Modalidades de participación política en Facebook
Authors: Gladys Lucia Acosta V.,
Issue Date: 26-Apr-2013
Publisher: Versión. Estudios de Comunicación y Política
Series/Report no.: Versión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 31 (2013): No. 31: Redes sociales y procesos políticos; 178-191
Abstract: Frente al postulado adulto-centrista que proclama la apatía y la desafección de los jóvenes por la política, este artículo intenta refutar dicho supuesto a partir de un análisis de las modalidades de participación que están propiciando las redes sociales, en este caso Facebook. Es decir, su centro es el escenario de la participación social y política: la micropolítica. Propone, por un lado, una ampliación del sentido de lo político, apelando a los estudios de juventud; la propuesta gnoseológica y antropológica de Zemelman, y las nociones de ‘micropolítica’ y ‘multitud’. Nociones que permiten anunciar el paso de una política de masas a una política de multitudes. Por otro lado, apela a la noción de ‘contrato comunicativo’ que ofrece elementos teóricos y metodológicos para pensar los modos de apropiación que realizan los usuarios del aplicativo “grupos” en Facebook.
Faced with centrist-adult postulate that proclaims the apathy and disaffection of young people in policy, this article attempts to refute this postulate from an analysis of the modalities of participation that are leading social networks, Facebook in this case. That is, it focuses on the stage of social and political participation: the micro-politics. First, it proposes an extension of the sense of politics, appealing for it to youth studies, the epistemological and anthropological proposal of Zemelman, and notions of ‘micro-politics’ and ‘crowd’. Notions that can announce allow the passage of a policy to a policy of mass crowds. On the other hand, it appeals to ‘communication contract’ notion that offers theoretical and methodological thinking modes of appropriation that users are doing on application Facebook “groups”.
Description: 
URI: https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/549
ISSN: 0188-8242
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36717
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons