Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36656

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDaniel Villalpando Colín,
dc.creatorDaniel Villalpando Colín,-
dc.date2012-03-23-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:17:42Z-
dc.date.available2022-10-05T00:17:42Z-
dc.date.issued2012-03-23
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36656
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/488
dc.description
dc.description.abstractThe main purpose of this essay is to exhume the philosophical, artistic, social, historical and political roots that shaped a regime of social thought between the XVIII and XIX century, which made posible the second blossom of the alienating image and notion of the "dangerous" subject as a discursive practice in the press El Sol del Centro in 1982. This objective was accomplished by applying Nietzsche’s genealogy and Foucault’s archeology like theoretical and methodological tools. Therefore, instead of using lineal and continual history, our path of inquiry is traced by the acknowledge of the superposition, the link and the intercross of different times and strata of knowledge like the Mexican Colony, the Mexican Castas painting, Kant’s arquitectonic in the eighteen century and the birth of social sciences in the nineteenth century.en-US
dc.description.abstractEl objetivo medular de este artículo es exhumar las raíces filosóficas, sociales, históricas y políticas que, al relacionarse y entretejerse, formaron un régimen de pensamiento de lo social entre los siglos XVIII y XIX, el cual hizo posible el reflorecimiento de la práctica discursiva sobre la noción (o la enunciabilidad) y la imagen (o la visibilidad) mistificantes del sujeto "peligroso" en el periódico hidrocálido El Sol del Centro durante el año de 1982. Tal objetivo se solucionó aplicando la genealogía nietzscheana y la arqueología foucaulteana como herramientas teórico-metodológicas. De ahí que nuestro sendero de investigación no esté trazado desde la historia lineal y continua, sino a través de pensar y reconocer la sobreposición, la conexión y el entrelazamiento de distintas temporalidades y estratos del saber, tales como el México novohispano, la pintura de castas, la creación conceptual de ‘arquitectónica’ acuñada por Kant en el siglo XVIII y el nacimiento de las ciencias humanas durante el siglo XIX.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/488/486-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 29 (2012): No. 29: Violencia, sociedad y cultura. Prácticas y Discurso.; 11-11es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 29 (2012): No. 29: Violencia, sociedad y cultura. Prácticas y Discurso.; 11-11es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleRetorno de la imagen del sujeto peligroso en Aguascalienteses_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons