Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36602

Title: Análisis de proyectos mediados por TIC, desarrollados en escuelas secundarias de la ciudad de Córdoba, Argentina
Authors: Verónica Plaza Schaefer,
Issue Date: 1-Feb-2012
Publisher: Versión. Estudios de Comunicación y Política
Series/Report no.: Versión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 27 (2012): No. 27: Políticas de inclusión digital y experiencias de apropiación de las TIC; 7-7
Abstract: Faced with public policies that promote the incorporation of Information Technology and Communication (ICT) in education, we are analyzing those projects developed for the period 2009-2010, from schools located in unfavorable contexts, that used the new digital tools to produce media. We are interested in investigating these proposals because we believe that this way of working with ICT in schools would be allowing an opportunity to developed educational processes focused on communication practices. We have two hypotheses. The first, that these experiences involve different dimensions of the lives of young people; and the second one, is that in the recovery of these representations and cultural practices of individuals, the school projects recognize the young people in general and not just students. We want to show in this paper, some of the common axes that go through these proposals, and analyze them mainly from the perspective of critical pedagogy.
Frente a la implementación de políticas públicas que promueven la incorporación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) a la educación, estamos analizando proyectos desarrollados durante el periodo 2009-2010 que, impulsados desde escuelas secundarias ubicadas en contextos desfavorables, se apropian de las nuevas herramientas digitales para producir medios. Nos interesa indagarlos porque entendemos que su modo de incorporar las TIC podría estar habilitando en las escuelas una posibilidad de desarrollar procesos educativos centrados en prácticas de comunicación. Partimos de dos hipótesis. La primera, que en estas experiencias se involucran distintas dimensiones de la cotidianidad de los jóvenes; y la segunda, que a partir de la recuperación de las representaciones y prácticas culturales de los sujetos, dichos proyectos escolares interpelan a los jóvenes en general y no sólo a los alumnos. Queremos mostrar en el presente trabajo, algunos de los ejes comunes que atraviesan a las propuestas abordadas, y analizarlos principalmente desde la perspectiva de la pedagogía crítica.
Description: 
URI: https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/434
ISSN: 0188-8242
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36602
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons