Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36550

Title: Tocar con sentimiento
Authors: B. Georgina Flores Mercado,
Issue Date: 1-Sep-2010
Publisher: Versión. Estudios de Comunicación y Política
Series/Report no.: Versión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 24 (2012): No. 24: La construcción discursiva de las emociones; 249-277
Abstract: El presente artículo es una aproximación a las emociones y sentimientos que músicos de la meseta p’urhépecha expresan sobre su experiencia como músicos y sobre la música tradicional p’urhépecha. También expongo cómo los músicos construyen un sistema de categorización y diferenciación musical a partir del sentimiento. Sentir la música o tocar con sentimiento, es una acción fundamental para poder tocar correctamente la música p’urhépecha. El artículo plantea que la música no expresa o desata emociones en las personas en un vacío simbólico, sino que esas emociones están fuertemente significadas y delimitadas por la cultura para dar sentido a las prácticas sociales, en este caso la práctica de la música.
This article represents an approximation to the emotions and feelings that musicians of the Purepecha region express with regards to their experience as musicians and to Purepecha music itself. It also describes how these musicians construct a system of categories and musical differentiation based on sentiment. Feeling the music or playing with feeling are fundamental actions which permit musicians to play Purepecha music correctly. The article suggests that music does not express or produce emotions in a symbolic vacuum but that these emotions are strongly signified and limited by culture in order to give meaning to social practices, in this case musical practice.
Description: 
URI: https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/383
ISSN: 0188-8242
Other Identifiers: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36550
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons