Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36478

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLongoni, Ana
dc.creatorLongoni, Ana-
dc.date2008-06-23-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:17:06Z-
dc.date.available2022-10-05T00:17:06Z-
dc.date.issued2008-06-23
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36478
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/311
dc.description
dc.description.abstractIn the framework of the research that I’ ve been carrying out on the relations between the artistic avant-garde and the political vanguard in Argentina during 1960 and 1970, I ask myself in what ways the concepts avant-garde and revolution served as key concepts (wich organized people’s framework of thinking during the epoch), controversial values that are constantly being redefined, sometimes acting as unifying vectors or devices; other times as tools to accuse/ challenge the opponent. A vast repertoire of artistic interventions (productions, position statements, ideas and debates, individual and collective strategies) signals that from the combination of these two concepts diverse, and often contradictory, politico-artistic poetics and programs came about. I’m referring to the contrasting ways in wich there is a commitment to involve art in the expanding imaginary of social change throughout that dizzying epoch: art understood as the driving force of the revolution, as its subordinated army, as a world separate form the revolution.en-US
dc.description.abstractEn el marco de la investigación que llevé a cabo acerca de las relaciones entre vanguardia artística y vanguardia política en la Argentina de las décadas de 1960 y 1970, me pregunto por los modos en que vanguardia y revolución funcionaron como ideas-fuerza, valores en disputa y en redefinición continua, a veces vectores o dispositivos aglutinantes; otras, herramientas de impugnación al oponente. Un vasto repertorio de intervenciones artísticas (producciones, tomas de posición, debates e ideas, estrategias individuales o colectivas) señala que del encuentro de estos dos conceptos se desprendieron poéticas y programas artístico-políticos diversos y a veces contrapuestos. Me refiero a los contrastantes modos en que a lo largo de esa época vertiginosa se apuesta por involucrar el arte con el expandido imaginario de cambio social: el arte entendido como motor impulsor de la revolución, como su ejército subordinado, como mundo ajeno a ella.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/311/310-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 20 (2012): No. 20: Comunicación, estética y política; 53-76es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 20 (2012): No. 20: Comunicación, estética y política; 53-76es-ES
dc.source0188-8242-
dc.title(Otras)aporías de la vanguardia argentina de las décadas de 1960 y 1970es_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons