Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36469

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYurikko Medina, Violeta
dc.creatorYurikko Medina, Violeta-
dc.date2008-04-25-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:17:05Z-
dc.date.available2022-10-05T00:17:05Z-
dc.date.issued2008-04-25
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36469
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/302
dc.description
dc.description.abstractSweet oblivion: collective memory and social imaginaries. Within the framework of social anthropology, this article looks at the topics of states of forgetting and remembering, which are seen as tools for achieving social cohesión within a specific group, a means for coming to an understanding with the other and of constructing a new “reality”. The context of the study is Guatemala, a country which has suffered long periods of violence, especially from 1982 to 1996, which left deep wounds in the people living in the region of Ixcán, the effects of which have also been felt in subsequent generations. Due to these circumstances and others (such as ethnic diversity and religion), new generations have created a particular form of representing war and violence. Since this topic presents not only methodological but also epistemological difficulties, this study, rather than providing answers, attempts to pose a couple of essential questions that will open the way for further research which might provide answers.en-US
dc.description.abstractEl siguiente artículo pretende abordar el tema del olvido y la memoria a partir de la antropología social, esto como herramienta y medio de cohesión social en un determinado grupo, como una forma de entenderse con el otro y de construir una nueva “realidad”. En particular, dentro del contexto de Guatemala, país que ha padecido largos periodos de violencia, en especial el acontecido en 1982-1996, el cual dejó profundas heridas en la gente habitante de la región de Ixcán, donde el resultado de ello también lo han padecido las posteriores generaciones infantiles y que debido a estas y otras circunstancias (como la diversidad étnica y religiosa) han creado una forma particular de representar la guerra y la violencia. Sin embargo, este tema presenta diversas dificultades tanto metodológicas como epistemológicas, razón por la cual este trabajo pretende, más allá de sugerir respuestas, colocar en el tintero un par de cuestiones esenciales que permitan abrir un espacio para su investigación y si es posible su posterior respuesta.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/302/301-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 19 (2012): No. 19: Comunicación: imaginarios y representaciones sociales; 265-283es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 19 (2012): No. 19: Comunicación: imaginarios y representaciones sociales; 265-283es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleEl dulce olvidoes_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons