Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36397

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTabachnik, Silvia
dc.creatorTabachnik, Silvia-
dc.date2007-05-21-
dc.date.accessioned2022-10-05T00:15:59Z-
dc.date.available2022-10-05T00:15:59Z-
dc.date.issued2007-05-21
dc.identifierhttps://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/36397
dc.identifier.issn0188-8242
dc.identifier.urihttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/231
dc.description
dc.description.abstractSuspended stories. Media narratives of the dictatorial past in Argentina. As a reflection about the collective memory and oblivion, this text proposes an approach to mass media work in the production of narratives about the dictatorial process in Argentina (1976-1983), focusing the short period between years 1984 and 1985, when the irrevocable testimonies about repression in the clandestine arrest centres showed up nto the public scene. Some aspects of the aberrant treatment —known as “the horror show”— that a significant part of mass media assigned to that testimonial file are analyzed. This text also examines two paradigmatic cases that in the nineties made the collective memory wake up: the televised restitution of two disappeared parents’ children to their biological family and the televised confessions of a military man who participated in the “flights of death”en-US
dc.description.abstractEn el marco de una reflexión sobre memoria colectiva y olvido, este texto propone una aproximación al trabajo de los medios en la producción de narrativas sobre el proceso dictatorial en Argentina (1976-1983), centrándose en el breve periodo comprendido entre 1984 y 1985, cuando comenzaron a irrumpir en la escena pública los irrevocables testimonios sobre la represión ejercida en los centros clandestinos de detención. Se analizan algunos aspectos del aberrante tratamiento —conocido como “el show del horror”— que buena parte de los medios de difusión masiva asignaron a ese archivo testimonial. Asimismo, se abordan dos “casos” paradigmáticos que, en la década de los noventa, reactivaron polémicamente la apaciguada memoria colectiva: la puesta en escena televisiva de la fallida restitución de dos hijos de desaparecidos a su familia biológica y las confesiones mediáticas de un militar que participó en los “vuelos de la muerte”.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespa-
dc.publisherVersión. Estudios de Comunicación y Políticaes-ES
dc.relationhttps://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/231/230-
dc.relation.ispartofseriesVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 15 (2007): No. 15: Discursos mediáticos e imaginarios sociales; 15-46es_MX
dc.rightsDerechos de autor 2019 Versión: Estudios de Comunicaciónes-ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceVersión. Estudios de Comunicación y Política; Núm. 15 (2007): No. 15: Discursos mediáticos e imaginarios sociales; 15-46es-ES
dc.source0188-8242-
dc.titleRelatos suspendidoses_MX
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons